ترامپ گروه آنتیفا را تروریست نامید

همزمان با دور جدید ناآرامی‌های خشونت‌آمیز در آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد، جنبش خیابانی ضد فاشیستی موسوم به «آنتیفا» را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام می‌کند.

اخبار بین الملل-ترامپ دیروز(یکشنبه) در توئیتی نوشت: ایالات متحده آمریکا آنتیفا را به عنوان سازمان تروریستی اعلام می‌کند.

ویلیام بار دادستان کل آمریکا از این سخنان ترامپ حمایت کرده و گفته، «تحریک به خشونت و اعمال خشونت توسط آنتیفا و دیگر گروه‌های مرتبط با آشوب‌ها تروریسم داخلی است و مطابق بر آن با این گروه‌ها برخورد خواهد شد.»

تارنمای هیل در توضیح این گروه نوشت: فعالان آنتیفا که ترامپ این گروه و حامیانش را «چپ افراطی» توصیف می‌کند از زمان پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی فعالیت‌های مشهودتری را داشته‌اند.

کارشناسان تروریسم در آمریکا در واکنش به اعلام تروریستی خواندن این گروه، گفتند آنتیفا یک سازمان غیرمتمرکز  بوده و سازمانی سنتی با رهبری مشخص محسوب نمی‌شود. همچنین برخی کارشناسان به دیگر سازمان‌های تروریستی راست‌افراطی در آمریکا اشاره کرده‌ که چنین عنوانی را از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.

اعتراض‌ها در آمریکا از شهر مینیاپولیس و به دنبال یادبود کشته شدن جورج فلوید آغاز شد. این شهروند سیاهپوست آمریکایی بعد از آن که افسر پلیس سفیدپوست در خیابان و مقابل مردم، حدود ۹ دقیقه با زانو به گلوی او فشار آورد جان باخت. در ابتدا، اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز بود اما طولی نکشید با حضور هزاران معترض جوان در شهرهای مهم آمریکا از کنترل خارج شد.

دموکرات‌ها در آمریکا از مقصر دانستن مستقیم گروه آنتیفا در تحریک اعتراض‌ها خودداری کرده‌اند هر چند که «بیل پلاسیو» شهردار نیویورک روز یکشنبه تائید کرد که «جنبش آنارشیستی» که سازماندهی خوبی دارد «با دستور کار روشن اعمال خشونت» در پشت پرده اعتراض‌ها قرار دارد.

وی دریک نشست خبری گفت: من آنها را فقط معترض نمی‌دانم؛ آنها کسانی هستند که در یک الگوی نظام‌مند سازمان‌دهی شده برای اعمال خشونت به خیابان‌ها آمده‌اند. ما شاهد پدیده ای جدید نه تنها در نیویورک بلکه در سراسر آمریکا هستیم که باید آن را شناسایی کرده و مدیریت کنیم.

به نوشته واشنگتن تایمز، حدود ۵ هزار نفر از نیروهای گارد ملی یکشنبه شب در ۱۵ ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا برای کنترل حملات، غارت و دیوارنویسی‌ها در لس آنجلس، دالاس و آتلانتا به حالت آماده باش درآمدند.

پیشتر در اعتراض‌های نژادپرستان در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا، آمریکایی ها با امضای توماری از ترامپ خواسته بودند آنتیفا را که به گفته آنها در درگیری با سفیدپوستان برتری‌طلب نقش مهمی داشته است، به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند.