اعتراض دانمارکی ها به تبعیض‌نژادی در آمریکا

صدها نفر در کپنهاگ پایتخت دانمارک در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس ایالات متحده دست به تظاهرات زدند.

اخبار بین الملل-جورج فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تظاهرات در دانمارک با حضور نزدیک به دو هزار نفر دیروز (یکشنبه) مقابل سفارت آمریکا در کپنهاگ آغاز و در خیابان‌های این شهر ادامه یافت.

در این تظاهرات معترضان پلاکاردهایی با پیام‌هایی مبنی بر اجرای عدالت به دنبال قتل سیاهپوست آمریکایی در دست داشتند.

پلیس کپنهاگ نیز اعلام کرد، این تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شد.

این بزرگترین تظاهرات در کپنهاگ از زمان تجمع سال ۲۰۰۹ همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات جوی در این شهر محسوب می‌شود.

پیش از این، تظاهرات‌ مشابه‌ای در اعتراض به قتل سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا در شهرهای دیگر اروپا همچون برلین و لندن برگزار شده است.

شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای ترامپ و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شده است.

با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، بعضی شهرها قانون منع آمدوشد به اجرا گذاشته شده و در برخی مناطق نیز از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا که شهر واشنگتن مهمترین بخش آن است، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی در مقابله با معترضان فعال کردند.