راه‌حل یمن، پایان دادن به اشغالگری است

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور را در خروج کشورهای متجاوز از یمن دانست.

اخبار بین الملل- حوثی امروز سه‌شنبه در واکنش به نشست ریاض که هدف ادعایی خود را کمک به یمن اعلام کرده در حساب توییتر خود نوشت: «راه حل در یمن، توقف حملات و توقف محاصره [این کشور] است».

او با انتقاد از این نشست اظهار داشت: «نمی‌توان با یک نشست شکست خورده، حقایق [در یمن] را پنهان کرد.»

وی اضافه کرد: «گذشته از این، اعتراف "مارک لوکوک" (مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد) به عدم التزام به تعهدات، در کنار توقف فعالیت‌های برنامه سازمان ملل متحد [در نظارت به توافق آتش‌بس در الحدیده]، ادعای دروغ ائتلاف سعودی در خصوص اینکه انصارالله کارشکنی کرده را تأیید می‌کند».

شهر ریاض عربستان سعودی از ساعت چهار بعد از ظهر امروز سه‌شنبه میزبان نشست حامیان و دوستان به اصطلاح یمن بود که به صورت ویدیو کنفرانس با مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از شرکت کنندگان در این نشست بود.

در پایان این نشست ادعا شد که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به یمن جمع آوری شده است. عربستان سعودی در حالی نشست امروز را برگزار کرد که بیش از پنج سال پیش با راه انداختن لشکرکشی به یمن تحت عنوان عاصفة الحزم (طوفان قاطعیت)، باعث کشتار نزدیک به یک میلیون نفر یمنی شده و بیش از هشتاد درصد زیرساخت‌های یمن را نابود کرده است.

یمن در ششمین سال لشکرکشی ائتلاف عربستان سعودی به این کشور، علاوه بر شیوع بیماری‌های واگیر مانند وبا و کووید ۱۹ و قحطی، هم‌اکنون با خطر تجزیه روبه‌رو است؛ چرا که شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات (متحد عربستان در لشکرکشی به یمن) است، اعلان استقلال کرده و تلاش دارد جنوب یمن را جدا کند و تبدیل به موجودیت سیاسی مستقلی شود.