اشتیه: اسرائیل تابلوهای فلسطینی مناطق غور اردن را برداشته است

نخست‌وزیر فلسطین بار دیگر در نشست گروه حامیان مالی(AHLC) که در سطح وزارتی از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: طرح‌های اسرائیل درباره الحاق صرفا اعلامیه نیستند بلکه اسرائیل عملا اجرای آن را در خاک فلسطین آغاز کرده است. مقامات اسرائیلی قبض برق را برای شوراهای شهرداری مناطق غور ارسال کرده و تابلوهای مربوط به اراضی فلسطین را از این مناطق برداشته‌اند.

اخبار بین المللاشتیه از شرکای بین‌المللی خواست مانع اجرای طرح‌های اسرائیل شوند و موضع بین‌المللی متحدی را اتخاذ کنند.

وی تأکید کرد: الحاق تنها نقض قوانین بین‌المللی نیست بلکه امکان تشکیل کشور فلسطین را از بین می‌برد و خطری علیه طرح سیاسی ما و مردممان و تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ای است. طرح الحاق اسرائیل کاملا با طرح معامله قرن آمریکا همسو و هماهنگ است؛ طرحی که اعراب، اتحادیه اروپا و تمام جامعه جهانی با آن مخالفند.

اشتیه تأکید کرد در مقابل اقدامات اسرائیل باید کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

اشتیه تأکید کرد: اقدامات اسرائیل موجب فروپاشی اراضی فلسطینی شده است. غزه در محاصره قرار دارد. فلسطینی‌ها نمی‌توانند آزادانه وارد قدس شوند. کرانه باختری به اراضی الف، ب و ج تبدیل شده است و دامنه اراضی ما به دلیل اقدامات اشغالگران و ادامه ساخت شهرک‌سازی و گسترش آن به ۷۲۰ هزار شهرک گسترش یافته است. به دلیل نقض‌های اسرائیل رهبری فلسطین تصمیم گرفته توافق‌نامه‌ها با اسرائیل را لغو کند. ما نمی‌توانیم در مقابل الحاق اراضی‌مان سکوت کنیم. ما خواهان راهکار تشکیل دو کشور و آزادی مردممان هستیم.

وی افزود: ما از هر تلاش جدی بین المللی براساس قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل برای حل نزاع فلسطین و اسرائیل و انتقال از مذاکرات دوجانبه که طی سال‌های گذشته شکست خورده به مذاکرات چندجانبه از طریق برگزاری نشست بین المللی حمایت می‌کنیم.

اشتیه حاضران را در جریان تجربه موفق فلسطین در تعامل با کرونا گذاشت و تلاش تمام کشورهایی که از فلسطین در این زمینه حمایت کردند ستود.

از سوی دیگر، شکری بشاره، وزیر دارایی فلسطین گزارشی را درباره وضعیت مالی فلسطین به ویژه در سایه بحران کرونا ارائه کرد.

وزیر خارجه نروژ که ریاست نشست مذکور را برعهده داشت در پایان نشست نسبت به الحاق کرانه باختری هشدار داد و تأکید کرد که این اقدام تلاش‌ها برای تحقق راهکار تشکیل دو کشور را از بین خواهد برد و به صلح و امنیت آسیب خواهد زد.

این در حالی است که گفته می‌شود پس از تماس تلفنی جارد کوشنر، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری مسؤولان اسرائیلی احتمال می‌دهند که الحاق کرانه باختری در تاریخ مشخص شده یعنی اول ژوئیه انجام نشود و به تعویق بیفتد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو جلسه حزب لیکود را برای این تماس تلفنی متوقف کرد.

به گفته منابعی در کاخ سفید مکالمه کوشنر و نتانیاهو دوستانه و مفید بود.