ابلاغ ۶ دستورالعمل تشخیص و درمان کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از اولین روزهای تشحیص کرونا در کشور، کمیته علمی با حضور بیش از ۴۰ نفر از اساتید و متخصصان رشته های مختلف پزشکی تشکیل شد و تا کنون ۶ دستورالعمل تشخیص و درمان سرپایی و بستری کرونا ویروس در کشور تدوین و ابلاغ کرده است.

اخبار اجتماعی-به گزارش روز پنج شنبه وزارت بهداشت درمان  و آموزش پزشکی،  قاسم جان بابایی با بیان این مطلب اظهار داشت: در روزهای آغازین شیوع کرونا ویروس در دنیا، سر و صداهای زیادی شد که فلان دارو در درمان کووید۱۹ موثر است اما مطالعاتی در همان کشورهایی که این داروها را توصیه کرده بودند، انجام شد که اثربخشی دارو را زیرسوال برد.  

وی افزود: در جلسات کمیته علمی ستاد ملی کرونا که هفتگی برگزار می شود، به این نتیجه رسیده ایم که در بهبودی بیماران، هیچ چیزی مهمتر از مراقبت صحیح نیست و خوشبختانه سطح پزشکی ایران، در دنیا زبانزد است و جامعه پزشکی کشور، بسیار توانمند هستند.  

مبنای تشخیص کرونا 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: هنوز هیچ روش قطعی برای درمان کووید۱۹ وجود ندارد و برای ما، شرح حال، سابقه تماس با بیماران مبتلا و تست های مولکولی مبنا است و با صراحت می گویم که تست سرولوژی یا آنتی بادی که ممکن است هزینه های هنگفتی برای مردم ایجاد کند، صرفا کاربرد تحقیقاتی و اپیدمیولوژی دارد و تا کنون جایگاه تشخیصی این تست هنوز ثابت نشده است.  

کلروکین مبنای پروتکل درمانی کشور 

جان بابایی تاکید کرد: از همکارانم و مردم تقاضا دارم که اصلا از تست سرولوژی به عنوان معیار تشخیصی استفاده نکنند. سابقه تماس با بیماران، علائم بیماری و تست مولکولی، موثرترین روش تشخیص کووید۱۹ هستند. مبنای کار ما در پروتکل درمانی برای مراقبت در قرنطینه، در افراد پرخطر و همچنین موارد بستری، استفاده از داروی کلروکین است.  

وی اضافه کرد: پزشکان در کشور از داروهای ضد ویروسی بر اساس پروتکل درمانی، به صورت ترکیبی می توانند استفاده کنند و خوشبختانه تمام داروهای ضد ویروس که در پروتکل های استاندارد دنیا و ایران وجود دارد، در کشور و بیمارستانها در دسترس قرار دارد.  

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است مردم در فضای مجازی یا برخی سایت ها از تبلیغات داروهای چند ده و چند صد میلیون تومانی برای کرونا، مطالبی بخوانند که باید صریح بگویم که اثربخشی این داروها برای درمان کووید۱۹ اصلا ثابت شده نیست.