هشدار چهره‌های سرشناس یهودی-انگلیسی درباره اشغال کرانه باختری

۴۰ تن از چهره‌های سرشناس یهودی در انگلیس درخصوص برنامه اشغال کرانه باختری رود اردن توسط رژیم صهیونیستی هشدار دادند.

اخبار بین الملل-این یهودیان انگلیسی در نامه‌ای به سفارت رژیم صهیونیستی در انگلیس بیان داشتند، اشغال کرانه باختری موجودیت این رژیم را به خطر خواهند انداخت.

این افراد نوشتند در این نامه «نگرانی‌های بخش بزرگی از جامعه یهودیان ساکن انگلیس و افرادی که دارای پست و مقام در این کشور هستند به اشتراک گذاشته‌اند، حتی اگر خود آن‌ها در این خصوص، تصمیم به سکوت گرفته باشند».

در این نامه آمده است: «هنوز حرفی نشنیده‌ایم که ما را قانع کند. درعوض این اقدام از دید ما یک پیروزی با هزینه گزاف است که چالش‌های اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی اسرائیل را بدون حصول دستاورد قابل توجهی، تشدید خواهد کرد».

همچنین می‌افزاید: «این اقدام به‌وضوح عواقب سنگینی برای مردم فلسطین خواهد داشت، جایگاه بین المللی اسرائیل را سست خواهد کرد و با اندیشه‌های یک کشور یهودی و دموکراتیک در تناقض است».

این چهره‌های یهودی ساکن انگلیس در ادامه با اشاره به این‌که اشغال کرانه باختری به شکل رد کردن مذاکره با فلسطینی‌ها تفسیر خواهد شد، خاطرنشان کردند دولت انگلیس با این اقدام مخالفت خواهد کرد و بر روی روابط آن‌ها با رژیم صهیونیستی تأثیرذ منفی خواهد گذاشت.

سال گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، آنچه به اصطلاح «طرح صلح خاورمیانه» نامیدند و به آن لقب «معامله قرن» را دادند، مورد رونمایی قرار دادند.

معامله قرن از سوی مجامع مختلف جهانی، مقامات فلسطینی و حتی بخشی از ساکنین سرزمین‌های اشغالی با واکنش منفی شدیدی مواجه شده است.

 در یکی از جدیدترین واکنش‌ها به چنین تصمیمی، روز شنبه «یوآو لیمور» تحلیلگر نظامی روزنامه «اسرائیل هیوم» از وجود اختلاف میان مقامات امنیتی رژیم اسرائیل درباره واکنش‌های احتمالی در صورت اجرای طرح اشغال بیشتر کرانه باختری خبر داد. وی گفت، اجرای این طرح از نظر اغلب مقامات امنیتی اسرائیل، پیامدهایی بر آینده روابط با اردن خواهد داشت.