توافق راهبردی عراق با آمریکا به سمت «خروج نیروهای رزمی» حرکت خواهد کرد

«بدر الزیادی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق،‌ امروز (شنبه)، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی این کشور «واع» تأکید کرد که توافق راهبردی عراق با آمریکا به سمت «خروج نیروهای رزمی» پیش خواهد رفت.

اخبار بین الملل- منظور از توافق راهبردی، توافق سال ۲۰۰۹ عراق و آمریکاست که منجر به همکاری‌های امنیتی دو کشور و خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این خصوص گفت: «رویکرد عراق در این توافق، کار نیروهای خارجی را تنها حمایت لجستیکی و آموزش تعیین خواهد کرد. اکنون امور در مقایسه با مرحله‌ اولیه توافق، فرق کرده است؛ از این رو وظایف نیروهای خارجی تنها محدود به آموزش، حمایت لجستیکی و خروج نیروهای رزمی محدود خواهد شد».

بدر الزیادی همچنین گفت: «اولویت حفظ حاکمیت عراق است و همچنین اینکه تصمیمات نیروهای ائتلاف باید با اطلاع دولت عراق باشد، پیشتر نیروهای ائتلاف طرح‌ریزی می‌کردند و طرح را اجرا می‌کردند و پس از آن، مسئله را اعلام می‌کردند، اما امروز دیگر امور تغییر کرده؛ این عراق است که اکنون باید تصمیم‌گیرنده باشد».

الزیادی همچنین توضیح داد: «پس از آنکه پارلمان، اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد، نخست‌وزیر "مصطفی الکاظمی" به پارلمان اطلاع داد که برای اصلاع این توافق چند جلسه با این نیروها و دولت آمریکا برگزار خواهد کرد».

وی خاطر نشان کرد که کمیته اولیه برای این اقدام تشکیل شده و پس از آن کمیته‌ای عالی میان دو طرف تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در ادامه تأکید کرد که این کمیسیون و پارلمان [عراق] در پیگیری اقدامات کمیته‌های یادشده نقش بسزایی خواهند داشت و در جریان تمام جزئیات کمیته‌های عراقی قرار خواهند گرفت».

الزیادی همچنین گفت: «بموجب اصلاح توافق یادشده،‌ بایستی تمام حریم‌ عراق اعم از هوایی، زمینی و دریایی تحت امر عراق باشد،‌ این مسئله باعث پاسداری از حاکمیت عراق خواهد شد».

بدر الزیادی افزود که «محمد رضا» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق برای اجرای توافق در کمیته عالی حضور خواهد داشت.

به گفته عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، این توافق شامل بندهای بسیاری است که بسیاری از آنها در راستای خدمت به منافع عراق اصلاح خواهند شد.