سرنگونی پهپاد اماراتی توسط ارتش دولت وفاق ملی

فرماندهی عملیات ارتش دولت وفاق ملی لیبی موسوم به عملیات «برکان الغضب»، (آتشفشان خشم) از سرنگونی یک پهپاد متعلق به نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر ، فرمانده نیروهای شرق لیبی خبر داد.

اخبار بین الملل- مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی این عملیات شنبه‌شب در حساب توییتری خود نوشت که نیروهای تحت امر دولت مذکور در پیشروی خود به سمت شهر ساحلی «سِرت» واقع در شمال لیبی، یک پهپاد اماراتی متعلق به نیروهای حفتر را سرنگون کرده‌اند.

پهپاد سرنگون شده از نوع «وینگ لونگ» چین است که امارات از آن‌ها را به متحدان خود در لیبی و یمن تحویل داده است.

فرماندهی عملیات مذکور از آغاز «عملیات آزادسازی» از دست نیروهای حفتر خبر داد. یکی از فرماندهان میدانی دولت وفاق ملی در باره پیشروی نیروها براساس این عملیات گفت که به دلیل مین‌گذاری ورودی شهر سرت، سیطره کامل بر این شهر فعلا به تعویق افتاده است.

فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از اطراف سرت حکایت از آن دارد که نیروهای حفتر بعد از اینکه بزرگان شهر سرت از پیشروی نیروهای دولت وفاق استقبال کردند، شهر را ترک کرده و مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

پیشروی‌های نیروهای دولت وفاق ملی اما بدون تلفات نبوده و بر اساس اعلام سخنگوی این ارتش، در حمله هوایی نیروهای حفتر، ۱۵ نفر در نزدیک شهر سرت کشته شده‌اند.

در همین ارتباط، یک فرمانده میدانی دیگر از نیروهای دولت وفاق ملی به شبکه الجزیره گفت که به‌زودی راهبردی برای حرکت به سمت شرق (لیبی) به منضور سیطره بر بنادر و میادین نفتی اتخاذ خواهد شد.

عمده مناطق نفت خیر لیبی از جمله شهرهای ساحلی «بنغازی»، «رأس الانوف» و «اجدابیا» است و این مناطق هم‌اکنون در دست نیروهای تحت امر حفتر هستند. حفتر طی چند سال گذشته، با استخراج نفت و فروش آن توانسته بود برای خود سلاح و تجهیزات بخرد.

همزمان با پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سمت سرت، گروهی از این نیروها مسیر پایگاه هوایی «الجُفره» واقع در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهر سرت را در پیش گرفته و فاصله نسبتاً کمی با این پایگاه دارند. در صورت سقوط این پایگاه هوایی که بزرگترین پایگاه هوایی در مرکز لیبی است، دومین پایگاهی خواهد بود که طی دو هفته به دست دولت وفاق می‌افتد.