گفتگو‌های محرمانه رئیس ستاد نیرو‌های مسلح آمریکا با رهبران کنگره

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیرو‌های مسلح آمریکا ، گفتگو‌هایی خصوصی با رهبران کنگره و سایر قانونگذاران آمریکایی داشته است. این گفتگوهای خصوصی در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات پنتاگون به سبب نقش ارتش این کشور در مهار تظاهرات معترضان به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی، به دست پلیس هدف انتقاد قرار گرفته اند.

اخبار بین الملل-به گفته دو منبع -که اجازه علنی کردن گفتگو‌های خصوصی را نداشتند و درخواست کردند هویت آن‌ها ناشناس باقی بماند- نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، روز سه شنبه با ژنرال میلی تماس گرفته و نگرانی خود را ابراز کرده است. آن همان روزی بود که مقامات با بیرون راندن تظاهرکنندگان از نزدیکی کاخ سفید شرایط را برای عکس یادگاری ترامپ در کلیسای نزدیک به محل فراهم کردند. ژنرال میلی و مارک اسپر، وزیر دفاع، به سبب همراهی کردن ترامپ مورد انتقاد قرار گرفتند، زیرا این اقدام آن‌ها حاوی این برداشت بود که آن‌ها از سیاسی کردن ارتش این کشور حمایت می‌کنند.

به گفته یک منبع دیگر، میلی روز سه شنبه با سناتور چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات  سنا، تماس داشت. یک مقام ثالث نیز گفت که ژنرال میلی در روز‌های بعد از اقدام روز دوشنبه ترامپ در گرفتن عکس یادگاری در کلیسای نزدیک کاخ سفید و تهدید وی به استفاده نظامیان فدرال در واشنگتن و سایر شهر‌ها جهت مقابله با دامنه تظاهرات، با احتمالا بیش از ۲۰ عضو کنگره تماس‌هایی برقرار کرد.

این تماس‌ها در شرایطی صورت گرفت که میلی و اسپر تلاش می‌کنند جلوی آثار زیانبار ناشی از اقدام روز دوشنبه خود در همراهی کردن ترامپ را مهار کننند. مقامات فدرال از بمب‌های دودزا و فلفل استفاده کردند تا تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را از پارک نزدیک محل خارج کنند تا ترامپ و هیئت همراه وی بتوانند به سمت کلیسا پیاده روی کنند و ترامپ نیز با در دست گرفتن انجیل، عکس بگیرد.

اواخر روز جمعه اسپر و میلی درخواست دموکرات‌ها را برای حضور در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان رد کردند. البته روز شنبه پنتاگون اعلام کرد شرایط برای شهادت دادن هنوز هم فراهم است.

آدام اسمیت، رئیس دموکرات، این کمیته روز جمعه به همراه سی نماینده دموکرات دیگر در بیانیه‌ای گفت: «این ناپذیرفتنی است. فرماندهان ارتش ما قسم خورده اند تا در قبال مردم این کشور پاسخگو باشند و کنگره نیز بر اساس قانون اساسی مسئولیت نظارت را بر عهده دارد. آن‌ها باید در کنگره حاضر شوند و درباره این مسائل حیاتی شهادت دهند تا از این طریق به این مسئولیت خود عمل کنند.»

جاناتان راث اسمیت، سخنگوی اصلی پنتاگون، عصر روز شنبه گفت اسپر و میلی شهادت دادن در کنگره را رد نکرده اند. وی افزود اداره امور قانون گذاری پنتاگون به تماس‌ها با کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان درباره درخواست برای ارائه شهادت اسپر و میلی ادامه می‌دهد. وی افزود که مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی ارتش و نیز رئیس گارد ملی واشنگتن دی سی هفته بعد اعضای این کمیته را در جریان حضور گارد ملی در واشنگتن قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید: رئیس ستاد نیرو‌های مسلح آمریکا مسئول برخورد با معترضان شد

به گفته یکی از دستیاران کنگره -که نخواست نامش فاش شود تا بتواند مسائل حساس را بیان کند- نشست اطلاع رسانی غیررسمی روز جمعه دبیر ارتش با کنگره لغو شده بود.

کاخ سفید مقامات دولت را از هر گونه ارائه شهادت در مجلس نمایندگان منع کرده است.

تظاهرات در واشنگتن در میان تظاهرات سراسری بود که در پی مرگ فلوید برگزار می‌شد. فلوید مرد سیاه‌پوستی بود که یک افسر پلیس سفیدپوست برای چندین دقیقه زانوی خود را روی گردن وی فشرد و باعث مرگ وی شد.

پلوسی در گفتگو با میلی برخی از مسائلی را مطرح کرد که بعدا در قالب نامه وی به ترامپ مطرح شد. وی در این نامه از ترامپ خواستار ارائه توضیح در زمینه افزایش اقدامات نظامی در واکنش به تظاهرات شده بود.

سناتور شومر روز سه شنبه در سخنرانی در مجلس سنا به میلی و اسپر هشدار داد اجازه ندهند ارتش آمریکا وارد «ترفند‌های کثیف» نظیر اقدام روز دوشنبه در نزدیکی کاخ سفید شوند.

اسپر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت از عملیات پاکسازی تظاهرکنندگان از پارک خبر نداشت و مطلع نبود که در حال همراهی ترامپ برای گرفتن عکس یادگاری است. وی همچنین با فاصله گرفتن از تهدید ترامپ برای افزایش نقش ارتش در سرکوب تظاهرات گفت با فعال کردن قانون موسوم به قانون شورش برای این منظور مخالف است.

میلی نیز این هفته در بیانیه‌ای که خطاب به مقامات ارتش منتشر شد گفت قانون اساسی «مبتنی بر این اصل اساسی است که همه زنان و مردان آزاد زاده می‌شوند و با هم برابرند و باید در نهایت احترام با آن‌ها برخورد شود. قانون اساسی همچنین به آمریکایی‌ها حق آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز را می‌دهد.»

جیمز اینهوف، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنا، از شیوه میلی در مسئله تظاهرات دفاع کرد و گفت: «میلی به من گفت که قصد دارد به سوگند خود وفادار بماند و توزانی را که میان غیرنظامیان و ارتش وجود دارد حفظ کند و من کاملا به وی اعتقاد دارم.»

پلوسی در نامه روز پنجشنبه خود به ترامپ از وی خواست توضیح دهد بر اساس کدام اختیارات و زنجیره فرماندهی، از نظامیان ارتش در عملیات سرکوب تظاهرات در واشنگتن استفاده کرده است. وی هشدار داد این رویکرد احتمالا باعث افزایش نابسامانی شود.

اعضای کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان گفتند انتظار دارند تا روز دوشنبه جلسه توجیهی با وزارت دفاع داشته باشند.