چین بر سر راه تولید واکسن کرونا سنگ‌اندازی می‌کند؟

ریک اسکات، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدای آمریکا و یکی از مخالفان سرسخت چین در مجلس سنای این کشور، به تازگی مدعی شده شواهدی در دست است که نشان می‌دهد پکن تلاش می‌کند بر سر راه تولید واکسن کرونا در آمریکا سنگ‌اندازی کند و یا سرعت تولید آن را کاهش دهد.

اخبار بین الملل-او در این خصوص مدعی شد: «ما این واکسن را عملی می‌کنیم. متاسفانه شواهدی در دست داریم که چین دارد تلاش می‌کند تا مانع ما شود و یا سرعت را پایین بیاورد.» اسکات اضافه کرد چین نمی‌خواهد آمریکا نخستین کشوری باشد که واکسن را تولید می‌کند.

او گفت: «آن‌ها تصمیم گرفته اند که مخالف آمریکا باشند و من به دموکراسی در سراسر جهان فکر می‌کنم.» با این حال، او در ادامه از دادن اطلاعات بیشتر در مورد شواهدی که از آن‌ها صحبت کرده بود، خودداری کرد و فقط به این نکته بسنده کرد که این شواهد از سوی جامعه اطلاعاتی به دست آمده است.

سناتور جمهوریخواه در ادامه سخنان خود گفت: «این واکسن برای همه ما مهم است تا اقتصاد خود را دوباره آغاز کنیم. چیزی که خیلی به آن اعتقاد داریم این است که یا انگلیس اول این کار را انجام می‌دهد یا ما. چین این واکسن را به اشتراک نخواهد گذاشت، اما ما قصد این کار را داریم.»

این سناتور آمریکایی پیش‌تر خواستار تحریم کامل همه محصولات ساخت چین شده بود و ادعا کرده بود تمامی شهروندان این کشور جاسوس هستند. او معتقد است جنگ سرد میان دو کشور در جریان است و پکن عامل اصلی انتشار کووید-۱۹ در جهان بوده است.

تنش‌ها میان آمریکا و چین از زمان آغاز همه گیری کرونا افزایش یافته است، به طوری که دولت ترامپ پکن را مقصر اصلی در این بحران جهانی دانسته است. ترامپ همچنین بدون ارائه هیچ گونه مدرکی و علی‌رغم اتفاق نظر گسترده در بین کارشناسان بهداشت، حدس زده که ویروس از مرکز آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون شیوع یافته است. هر چند چین این ادعا‌ها را به شدت رد کرده و گفته است واشنگتن برای منحرف کردن افکار عمومی از بی‌کفایتی دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا دست به دامن اتهام‌زنی شده است.