فرمان بازداشت ۱۴۹ ترکیه ای در ارتباط با کودتا

ترکیه امروز دوشنبه فرمان بازداشت ۱۴۹ نفر که اکثریت آن‌ها از نیرو‌های امنیتی هستند، به خاطر آنچه آنکارا می‌گوید ارتباط آن‌ها با شبکه‌ای بوده که کودتای شکست خورده سال ۲۰۱۶ را برنامه ریزی کرده بود، صادر کرد.

اخبار بین الملل-بر این اساس و طبق اعلام مقامات امنیتی، دفتر دادستانی در استان غربی «بالیکسیر» دستور داد تا ۷۴ نفر که تمامی آن‌ها پیشتر از سوی نیرو‌های امنیتی اخراج شده بودند، از جمله شش رئیس پلیس سابق بازداشت شوند.

همچنین دادستانی استان «غازی عینتاب» دستور داد ۳۳ نفر بازادشت شوند که از جمله آنها، ۲۴ نفر از پرسنل نیرو‌های امنیتی بودند.

در استان غربی «بورسا» نیز دادستانی دستور بازداشت ۴۲ نفر از جمله ۶ سرباز را صادر کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سالهاست هواداران فتح الله گولن، روحانی مخالف در تبعید را به ایجاد دولتی موازی از طریق نفوذ در نیرو‌های پلیس، دادگستری، ارتش و سایر نهاد‌های دولتی متهم می‌کند.

مقامات ترکیه از زمان کودتای نافرجام این کشور در سال ۲۰۱۶ که در طی آن ۲۵۰ نفر جان خود را از دست دادند، سرکوب‌های های مداومی را علیه هواداران «فتح الله گولن» روحانی مخالف دولت که در آمریکا حضور دارد، بکار بسته اند.

این در حالی است که فتح الله گولن، هر نوع دست داشتن در این مسأله را تکذیب می‌کند. متحد سابق رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.

از زمان کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۸۰ هزار نفر دادگاهی شده اند و قریب به ۱۵۰ هزار کارمند و نیروی ارتشی نیز از کار‌های خود برکنار و یا تعلیق شده اند.