تحقیق اسپانیا درباره نقش شاه سابقش در قرارداد قطار سریع‌السیر با عربستان

در آستانه سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به مادرید، دادگاه عالی اسپانیا از انجام تحقیقات درباره نقش «خوآن کارلوس» پادشاه سابق این کشور در امضای یک قرارداد جنجالی با ریاض خبر داد.

اخبار بین الملل-دادستان کل دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد، دادستانی این دادگاه تحقیقات درباره نقش «خوآن کارلوس» پادشاه سابق این کشور در قرارداد ۸.۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۱ احداث خطوط قطار سریع‌السیر این کشور برای عربستان سعودی تحقیق می‌کند.

بیانیه‌ دادستان کل دادگاه عالی اسپانیا درباره تحقیق درباره نقش پادشاه سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۴ در حالی صادر شده که پیش از این جنجال‌های بسیاری درباره قرارداد ساخت خطوط سریع السیر بین مکه مکرمه و مدینه منوره مطرح شده بود.

اعلام تحقیقات از خوآن کارلوس ۸۲ ساله که در سال ۲۰۱۴ پادشاهی اسپانیا را به پسرش «فیلیپه ششم» واگذار کرد، در حالی مطرح شده که رسانه‌ها پیش از این خبر داده بودند کارلوس با مقام‌های سعودی شامل «ملک فهد» و همچنین «ملک سلمان» روابط نزدیکی داشته است.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: «خوآن کارلوس در سال ۲۰۱۱ نقشی قاطع در کمک به پیروزی (یک شرکت) کنسرسیوم اسپانیایی در قرارداد ۸.۲ میلیارد دلاری ساخت خط آهن سریع السیر شهرهای مقدس مکه و مدینه ایفا کرد».

اعلام آغاز تحقیقات دادگاه عالی اسپانیا درباره این قرارداد امضا شده بین اسپانیایی‌ها و عربستان سعودی با انتشار خبرها درباره سفر آتی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی‌ها به مادرید همزمان شده است.

طبق گزارش روزنامه اسپانیایی «ال پائیس»، بن سلمان در جریان این سفر با اسپانیا قراردادی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار برای خرید ۵ ناوجنگی امضا می‌کند.