افزایش قدرت چین و تغییر توازن قوا در جهان

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، افزایش قدرت چین را باعث تغییر بنیادین توازن قوا در جهان خواند. وی با اشاره به این موضوع تاکید کرد که ناتو باید در مقابله با چالش‌های دهه آینده از نظر سیاسی نیز قوی‌تر و تاثیرگذارتر شود.

اخبار بین الملل-او که روز دوشنبه در بروکسل و از طریق ویدیوکنفرانس سخن می‌گفت با تکیه بر این نکته که کارأمدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همانند عرصه نظامی از حیث سیاسی نیز مهم است، از رهبران کشور‌های عضو خواست تا در جهت قوی‌تر کردن آن بکوشند.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود از تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های نظامی در روسیه یاد کرد و ضمن اشاره به جسور‌تر شدن گروه‌های افراط‌گرای مسلح از داعش بر اوج گیری قدرت چین و نقش آن در برهم خوردن توازن قوا در جهان تاکید کرد و گفت با رقم خوردن چنین تحولی رقابت در زمینه ارزش‌ها و شیوه زندگی نیز تشدید می‌شود.

استولتنبرگ همچنین یادآور شد ناتو باید برای مقابله با چالش‌ها و تهدید‌های جدید نظیر بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، کمپین‌های انتشار خبر‌های جعلی و پروپاگاندا، نه تنها باید بنیه نظامی خود را تقویت کند بلکه باید از حیث سیاسی نیز بسیار قوی‌تر شود.

او با دعوت از رهبران کشور‌های عضو برای همکاری تنگاتنگ جهت دستیابی به تفاهم و اتفاق نظر جمعی و نظام‌مند در خصوص موضوعات مختلف خاطرنشان کرد که سیاسی‌تر شدن ناتو به معنی فراهم شدن امکان استفاده از ابزار‌های بیشتر از جمله بهره بردن از راه‌کار‌های اقتصادی و دیپلماتیک است.

دبیر کل ناتو همچنین تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید برای تبیین نُرم‌ها و استاندارد‌های لازم در زمینه‌های مختلف از جمله فضا، فضای مجازی، فناوری‌های نوین و کنترل تسلیحات در جهان با برخی کشور‌های هم‌رای نظیر استرالیا، ژاپن و کره جنوبی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

استولتنبرگ در حالی ضمن ترسیم چشم‌انداز ۲۰۳۰ بر همکاری بیشتر میان کشور‌های عضو تاکید کرده که آمریکا به عنوان یکی از ارکان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارد تا سپتامبر آینده شمار زیادی از نیرو‌های خود را از خاک آلمان بیرون بکشد.

دبیر کل ناتو همچنین تاکید کرده است که مسکو نباید در خصوص عزم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای حمایت از کلیه متحدان تردیدی به خود راه بدهد.