درگیری‌ در لیبی تا تسلط بر «سرت» ادامه دارد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که شب گذشته پیرامون اوضاع لیبی ، مکالمه‌ای تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی داشت؛ در مصاحبه با «تی‌آرتی» مدعی شد: این گفتگو می‌تواند آغازگر فصل جدیدی از رابطه میان آنکارا-واشنگتن باشد.

اخبار بین الملل-وی در ادامه از حصول توافق با ترامپ در برخی مسائل خبر داد.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای بی آنکه به جزئیات اشاره کند؛ گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور در باب مسائلی چون سوریه و شرق مدیترانه را تائید کرد.

گفتنی است در حالی که مصر با حمایت از خلیفه حفتر،  با ارائه طرحی مبتنی بر ایجاد شورای رهبری در لیبی، خواستار برقراری آتش‌بس در این کشور شده، اردوغان که از فائز سراج حمایت می‌کند؛ در صحبت‌های اخیر خود همچنان بر تداوم درگیری‌ها تا تسلط بر شهر نفت‌خیز «سرت» و پایگاه  هوایی «جفره» اصرار دارد.

وی در این باره افزود: هدف فعلی تسلط کامل بر منطقه سرت است؛ منطقه‌ای با چاه‌های نفت که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند.

اردوغان همچنین از قصد خود برای گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و گفت یکی از موضوعات مورد اشاره وی، انتقاد از حمایت هوایی از نیروهای حفتر خواهد بود.

به گفته اردوغان، روس‌ها ۱۹ جنگنده به لیبی فرستاده‌اند و تازه بعد از گفتگو با پوتین است که می‌توان درباره ادامه طرح‌ها گفتگو کرد.

اظهارات اردوغان در حالی ایراد شد که روز گذشته، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود درباره اوضاع لیبی صحبت کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، طرفین بر لزوم همکاری در راستای ایجاد شرایطی که به روند صلح در لیبی منجر شود، توافق کرده‌اند.