برنامه فلسطین برای توقف الحاق کرانه باختری

مقامات فلسطینی برای تهدید تل‌آویو و منصرف کردن رژیم صهیونیستی از الحاق کرانه باختری سعی می‌کنند گام‌های تحریک آمیزی برای قطع همکاری با اسرائیل بردارند تا آن را در جایگاه یک اشغالگر نظامی وادار به پذیرش مسئولیت کامل جان بیش از دو میلیون فلسطینی در کرانه باختری کنند.

اخبار بین الملل-در این راستا، مقامات تشکیلات خودگردان به رژیم صهیونیستی هشدار دادند چنانچه برنامه الحاق کرانه باختری عملی شود دست به اقداماتی می‌زنند که سبب سقوط فلسطین می‌شود.

این مقامات تهدید کردند که در صورت الحاق کرانه باختری، حقوق ده‌ها هزار نفر از کارمندان و افسران پلیس خود را کاهش خواهند داد که این امر جریان حیاتی پول به نوار غزه را قطع خواهد کرد. سران تشکیلات خودگردان همچنین هشدار داده‌اند هر شهروند اسرائیلی را که در کرانه باختری دستگیر شود به جای استرداد به رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های فلسطینی محاکمه می‌کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، هرچند در ابتدا این اقدامات ممکن است خودزنی به نظر برسد، رهبران فلسطینی آن‌ها را اقداماتی قدرتمند و برگشت پذیر می‌پندارند که با این دست اقدامات می‌خواهند اسرائیل و جامعه بین‌المللی موضوع را جدی بگیرند و پیش از آنکه خیلی دیر شود طرح الحاق را کنار بگذارند. حسین الشیخ، یک مقام فلسطینی و مسئول روابط با اسرائیل و یکی از دو مشاور نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در این خصوص گفت: «ما نهیلیست یا احمق نیستیم و نمی‌خواهیم هرج و مرج شود. ما عمل گرایانه اقدام می‌کنیم. نمی‌خواهیم همه چیز به نقطه‌ای برسد که دیگر بازگشتی ندارد. الحاق به معنای آن است که دیگر هیچ بازگشتی برای روابط با اسرائیل نیست.» استراتژی که حسین الشیخ از آن صحبت می‌کند بر این اساس است که به اسرائیل یادآوری شود در صورت منحل کردن ادارات فلسطینی چه بار سنگینی بر عهده آن‌ها خواهد بود. او گفت «یا آن‌ها از برنامه الحاق عقب‌نشینی می‌کنند و همه چیز به وضعیت خود باز می‌گردد و یا الحاق را دنبال می‌کنند و بار دیگر به قدرت اشغالگر در کل کرانه باختری تبدیل می‌شوند.»

در راستای چنین استراتژی، تشکیلات خودگردان شروع به محدود کردن همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی کرده و از هفته گذشته نیز یک گام مالی در این زمینه برداشته و اعلام کرده یک گام دیگر نیز در شرف برداشتن شدن است، که هریک از این‌ها می‌تواند به یک بحران اقتصادی و ناآرامی در کرانه باختری منجر شود. الشیخ همچنین اعلام کرد تشکیلات خودگردان ارسال ماهیانه ۱۰۵ میلیون دلار به نوار غزه را متوقف می‌کند؛ این پول صرف پرداخت دستمزد‌ها و هزینه‌های پزشکی می‌شود. این نگرانی وجود دارد که این اقدام کاهش ثبات در غزه که کنترل آن در دست حماس است به دنبال داشته باشد.

جهاد هارب، تحلیلگر سیاسی فلسطین، گفت توقف نقل و انتقالات مالی ممکن است با آسیب رساندن به وضعیت معیشت مردم باعث آشفتگی شود.

مقامات تشکیلات از راه‌های مهم دیگر نیز ارتباط خود را با اسرائیل قطع کرده‌اند، از جمله با امتناع از پرداخت هزینه درمان ده‌ها فلسطینی بستری در بیمارستان‌های اسرائیل سعی می‌کنند به هدف دست یابد و تل‌آویو را از عملی کردن طرح الحاق کرانه باختری منصرف کنند.

الشیخ در این خصوص به رژیم صهیونیستی هشدار داد «هر روز از مسئولیت‌های خودم عقب می‌نشینیم. به اسرائیلی‌ها می‌گویم اگر این وضعیت ادامه یابد شما باید به عنوان یک قدرت اشغالگر مسئولیت کامل را به عهده بگیرید. این ممکن است وضعیت را به گذشته و به پیش از توافق اسلو برگرداند.»

الشیخ همچنین گفت هر اسرائیلی که در کرانه باختری دستگیر شود دیگر به مقامات اسرائیلی تحویل داده نمی‌شود. او گفت «من آن‌ها را به اسرائیل تحویل نخواهم داد. کسی که تابعیت اسرائیل را دارد، آیا ما نمی‌توانیم او را دستگیر کنیم؟ اگر کسی در منطقه ما اشتباه کند، ما او را در منطقه خود محاکمه خواهیم کرد. ما هیچ کس را به اسرائیل تحویل نمی‌دهیم.»

نتانیاهو همزمان با تشکیل کابینه جدید، وعده داده تا برنامه الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را پیگیری کند. طرحی که در ابتدا دونالد ترامپ آن را در قالب «معامله قرن» مطرح کرد، طرحی کاملا صهیونیستی که طبق آن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و بخش‌های بسیار دیگری به اراضی اشغالی افزوده خواهد شد.

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت. همچنین ساکنان فلسطینی کرانه باختری دسترسی به فرودگاه بن گورین تل آویو را نخواهند داشت و تنها راه ارتباطی آن‌ها با جهان خارج، دو پلی است که از روی اراضی اشغالی، کرانه باختری را به اردن متصل می‌کند.

سران کشور‌های مسلمان به طرح معامله قرن واکنش تندی نشان دادند و آن را مردود دانستند. از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرده است که رام‌الله دیگر به هیچ یک از معاهدات امنیتی خود با رژیم صهیونیستی پایبند نخواهد بود.