مخالفت سازمان ملل با الحاق کرانه باختری

تیجانی محمد باندی، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: مجمع عمومی به قطعنامه هایش در مورد منازعات در خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین پایبند است.

اخبار بین الملل-او از طریق ویدئو کنفرانس درباره تحولات اوضاع در خصوص عملکرد سازمان ملل و احتمال به تعویق افتادن برگزاری هفتاد و پنجمین نشست دوره‌ای سازمان ملل در سپتامبر آینده، صحبت کرد.

رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که دوره ریاستش رو به پایان است، با اشاره به توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم برای الحاق بخش‌های دیگری از کرانه باختری اشغالی رود اردن به سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ خاطرنشان کرد:  مجمع عمومی، توسعه طلبی را به رسمیت نمی‌شناسد و زمانی که درباره مرز‌ها اختلافی وجود داشته باشد، باید به شیوه‌های مسالمت آمیز و نه با زور حل و فصل شود.

 مجمع عمومی در برقراری صلح و امنیت بین الملل بویژه درموضوع فلسطین نقش داشته و این مجمع تا امروز تحولات مربوط به آنرا با قطعنامه تقسیم ۱۸۱ در سال ۱۹۴۷ میلادی دنبال کرده است. تیجانی محمد باندی هم در پاسخ به پرسشی در این رابطه و اقدامی که مجمع با توجه به تصمیم اسرائیل برای الحاق حدود ۳۰ درصد از اراضی اشغالی فلسطین می‌تواند انجام دهد، گفت: موضع سازمان ملل عموماً و موضع مجمع خصوصاً در این باره روشن است. ما می‌توانیم به این موضوع به صورت فراگیر نگاه کنیم که حقوق برابر هر انسانی و مشخصا مردم فلسطین را مد نظر قرار می‌دهد. ما معتقدیم حقی برای حل این منازعه بر اساس راهکار دو کشور وجود دارد.

باندی عنوان کرد:  مجمع عمومی، توسعه طلبی را به رسمیت نمی‌شناسد و زمانی که درباره مرز‌ها اختلافی وجود دارد، باید به شیوه‌های مسالمت آمیز و نه با زور حل و فصل شود. درباره این مسئله نیز اختلافی وجود ندارد. می‌توانیم موضع مجمع عمومی در قبال این اختلافات را اینطور توضیح داد که باید هرچه زودتر با مذاکرات حل شود. هم اکنون رایزنی‌هایی درباره ازسرگیری مذاکرات وجود دارد تا آتش شعله ورتر نشود. این خط مشی مجمع عمومی است و بیانه‌ای هم در این خصوص صادر کردیم.

او بابیان اینکه مرز‌ها با توسل به زور تغییر نمی کند، تاکید کرد: این یک مسئله حقوقی است. این کاری است که مجمع می‌تواند انجام دهد. می‌خواهیم اجرای راهکار دو کشور را ببینیم، ما راهکاری را که براساس توسل به زور باشد، نمی‌خواهیم. اوضاع دشوار است و به همین دلیل تلاش‌هایی برای برگزاری نشست کمیته چهارجانبه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) جریان دارد تا امور را به سمت این راهکار پیش ببرد.

باندی هم اکنون نود و چهارمین رئیس دوره‌ای مجمع عمومی است. او قبلا نماینده دائم نیجریه در سازمان ملل متحد بود.

فولکان بوزکر رئیس آینده مجمع عمومی سازمان ملل که هفدهم ماه کنونی رسما انتخاب خواهد شد، در نشست مجازی با کشو‌رهای عضو در سازمان ملل گفت که پیروزی بر کرونا از طریق ساز و کار‌های سازمان ملل و نهاد‌های آن از اولویت‌های کاری او خواهد بود.