برخی اعضای کمیته مذاکره بغداد با واشنگتن، تابعیت آمریکا دارند

«احمد الکنانی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در آستانه آغاز مذاکرات راهبردی بغداد با واشنگتن که قرار است از فردا (پنج‌شنبه - 11 ژوئن) از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شود، گفت که «مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق فراکسیون‌های سیاسی را در جریان این مذاکرات با واشنگتن قرار نمی‌دهد و برخی از طرف‌های حاضر در کمیته مذاکره‌کننده با واشنگتن دارای تابعیت آمریکایی هستند.

اخبار بین الملل-وی تصریح کرد: دولت آمریکا پس از حمله به فرودگاه بغداد و تشدید اعتراض‌ها علیه آن و تصویب طرح اخراج نیروهای آن از عراق در پارلمان و برگزاری تظاهرات‌های مردمی علیه حضور آن در کشور خواستار گفت‌وگو با بغداد شد.

الکنانی ادامه داد: نخست وزیر احزاب سیاسی را در جریان روند این گفت‌وگو با واشنگتن قرار نمی‌دهد. اما یکی از اعضای حاضر تیم مذاکره کننده عراقی، هیچ مشکلی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد و درباره عملکرد برخی از اعضای این تیم که دارای تابعیت آمریکایی هستند، جای تردید است.

وی توضیح داد: واشنگتن از توافقنامه امنیتی با بغداد برای تثبیت حضور نظامی‌اش در خاک عراق سوء استفاده کرده است و این در حالی بود که نیروهای آمریکایی هیچ جدیتی در مبارزه با داعش از خود نشان نداده‌اند.

پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی دو روز پس از ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در تجاوز نظامی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

حال قرار است ، فردا، بغداد و واشنگتن درباره کیفیت ادامه همکاری دوجانبه در سایه شکست داعش در عراق از طریق ویدئو کنفرانس مذاکره کنند.

هرچند که اغلب گروه‌های سیاسی و مقاومت عراق تاکید دارند که مذاکرات مذکور باید به اخراج و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور منجر شود و در غیر این صورت مشروعیت ندارد، اما برخی طرف‌های سیاسی نیز می‌گویند که این مذاکرات صرفا درباره تغییر نحوه حضور آمریکا در عراق است و پای آمریکا از این کشور بریده نخواهد شد.