برگزاری مجازی مجمع عمومی سازمان ملل

بعد از صحبت‌های دبیرکل سازمان ملل درباره بعید بودن برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشورهای جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا ، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل در نامه به کشورهای عضو از برگزاری مجازی این نشست خبر داد.

اخبار بین الملل-برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل ، نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی و بدون حضور مقام‌های کشورهای عضو برگزار می‌شود.

طبق اعلام سایت سازمان ملل، موعد برگزاری هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ۱۵ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور تا ۹ مهر) است.

به نوشته پایگاه بیزینس ریکوردر، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل در نامه به کشورهای عضو خبر داده که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان نشست امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

در نامه «تیجانی محمد بانده» دیپلمات اهل نیجریه و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تاریخ برگزاری نشست مجمع ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر (۱ تا ۸ مهر) اعلام شده است.

او در این نامه به کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است که حداقل پنج روز قبل از آغاز نشست مجمع فایل نهایتا ۱۵ دقیقه‌ای سخنرانی روسای جمهور، نخست‌وزیران یا نمایندگانشان در سازمان ملل را به این سازمان تحویل دهند.

رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل همچنین اعلام کرد، در نشست مجمع عمومی یک دیپلمات از هر کشور عضو می‌تواند حاضر باشد. در این نشست امکان پخش کردن سخنرانی یا قرائت آن از تریبون مجمع عمومی وجود دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرده بود، به دلیل بحران جهانی همه گیری ویروس کرونا امکان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشورها امری بعید است.

از زمان تاسیس سازمان ملل در سال ۱۹۴۵، نشست مجمع عمومی تا به حال لغو نشده است اما دو بار در سال‌های ۲۰۰۱ به خاطر حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا و در سال ۱۹۶۴ به خاطر بحران اقتصادی به تعویق افتاد.