آمریکا در برابر جنگ صلیبی لاهه علیه سربازان آمریکایی ساکت نمی‌ماند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری با محکوم کردن تحقیقات دیوان کیفری بین المللی (لاهه) درباره جنایات جنگی سربازان آمریکایی در افغانستان مدعی شد اگر لاهه جنگی را که علیه سربازان آمریکایی به راه انداخته است ادامه دهد، آمریکا ساکت نخواهد بود.

اخبار بین الملل-پمپئو با اعلام جنگ دانستن این تحقیقات مدعی شد: «اساس سیاست خارجی آمریکا در درجه اول محافظت از نظامیان ماست که جان خود را فدای دفاع از آزادی می‌کنند. اگر دیوان کیفری بین المللی جنگ صلیبی ایدئولوژیکی را که علیه سربازان آمریکایی به راه انداخته، ادامه بدهد، آمریکا ساکت نخواهد نشست.»

آمریکا نسبت به انجام چنین تحقیقاتی از سوی دیوان لاهه بدون درخواست مجوز از واشنگتن معترض است. تلاش آمریکا برای تحریم دیوان لاهه به دنبال آن صورت می‌گیرد که این دادگاه بین المللی در ماه مارس تحقیقاتی را در خصوص جنایات جنگی و اقدامات ضد حقوق بشری نیرو‌های آمریکا در افغانستان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ از جمله شکنجه‌های گزارش شده از سوی ماموران سازمان سیا در لهستان، رومانی و لیتوانی صورت داد.

دونالد ترامپ پیش‌تر در فرمانی اجرایی، مجوز تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، را که در تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان نقش داشته‌اند، صادر کرد.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را «مایه نگرانی جدی» توصیف و اعلام کرد که شورای امور خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته آینده برای بررسی و اعلام نظر درباره این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نیز ساعاتی پس از امضای دستور اجرایی تحریم دیوان لاهه توسط ترامپ، درباره این اقدام ابراز نگرانی کرد.