بن سلمان عربستانی ها را وادر به پرداخت کسری بودجه می کند

سعد الفقیه یکی از مخالفان نظام سعودی بابیان اینکه  ولیعهد این کشور اموال عربستان را به سرقت می‌برد و آن‌ها را در خارج هدر می‌دهد، تاکید کرد: بن‌سلمان شهروندان را از اموال، فرصت‌های شغلی و... محروم و آن‌ها را وارد می‌کند تا کسری بودجه را تأمین کنند.

اخبار بین الملل-سعد الفقیه گفت: ولیعهد سعودی  به حرف‌ها و وعده‌های خود عمل نمی‌کند. برای مثال او گفت بود که طی یک هفته یمن را ویران می‌کنم (تحت تسلط قرار می‌دهم)، اما هفت سال از آن صحبت گذشته گذشت و نتوانست این کشور را ویران کند (تحت تسلط خود قرار دهد). سخنان او درباره مسائل مربوط به اقتصاد، نفت و.. هم این گونه هستند. حتی حاضر به عذرخواهی هم توجهی نیست.  نمی‌گوید فلان سخن را گفتم؛ اما نتوانستم آن را اجرا کنم.

مخالفان نظام سعودی  ادامه داد: موضوع کوتاهی یا ناتوانی نیست؛ بلکه او به این مسائل توجهی نمی‌کند. فکر می‌کند اجازه  توهین به ملت یا مسخره کردن آنها را دارد.

او ادامه داد: بن سلمان به شمار فقرا، بیکاران و مالیاتی که مردم به خاطر آن رنج می‌برند، همچنین نبود خدمات و مسکن توجه نمی‌کند. تا وقتی که از جانب مردم اقدامات کافی اعم از برگزاری تظاهرات و کمپین‌های سایبری برای تهدید بن سلمان و ترساندن او انجام نشود، ولیعهد سعودی به ملت اعتنا نکرده و مبالغ هنگفتی در خارج هزینه و مردم را رها می‌کند. اگر می‌توانستیم اموال زیادی را که طی دهه‌های گذشته به سرقت بردند، جمع کنیم؛ برای ۶۰ سال آینده بودجه کافی داشتیم.

سعد الفقیه با اشاره به  اموالی که بن‌سلمان از مردم کشورش  به سرقت برده است، افزود:  آن‌ها را اینجا و آنجا هدر می‌دهد و شهروندان را از فرصت‌های شغلی محروم  و مالیات برای آن‌ها وضع می‌کند. با این حال برخی از مردم نه تنها سکوت پیشه می‌کنند، بلکه از این نظام هم دفاع می‌کنند. ازین رو، مشکل از جانب ملت عربستان است.

عربستان به منظور جبران زیان‌های مالی ناشی از کاهش تقاضا و بهای جهانی نفت، مالیات بر ارزش افزوده در این کشور را تا سه برابر افزایش می‌دهد تا بدین ترتیب از بار هزینه‌های دولت ریاض کم کند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از وزیر دارایی این کشور گزارش داد به منظور کاهش هزینه‌های دولت در بحبوحه سقوط قیمت جهانی نفت، دولت تصمیم به افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده گرفته است. براساس بیانیه وزارت دارایی عربستان، کمک هزینه‌های زندگی از سوی دولت از ماه ژوئن قطع می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده از ماه ژوئیه از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

اقتصاد عربستان که در آن درآمد‌های نفتی تا ۷۰ درصد از درآمد‌های نفتی دولت را پوشش می‌دهند، در ماه‌های اخیر سه شوک بزرگ، یعنی افت بهای جهانی نفت، کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش برنامه‌ریزی نشده در هزینه‌های دولت از جمله هزینه خدمات درمانی را تجربه کرده است.