انتقاد اسپانیا از عملکرد اتحادیه اروپا در مقابله با کرونا

نخست وزیر پیشین اسپانیا با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا در قاره سبز، از دولت فعلی خواست تا اسپانیا را در کانون برنامه های بازسازی اقتصادی اروپا قرار دهد.

اخبار بین الملل-«فیلیپ گونزالس» نخست ­وزیر پیشین اسپانیا (۱۹۹۶-۱۹۸۲)  در سخنانی در حاشیه نشست شورای فدرال این کشور به مناسب سی­ وپنجمین سالگرد امضای معاهده الحاق اسپانیا به ایالت‌های اروپا اعلام کرد: امیدوارم اتحادیه اروپا در واکنش به بحران سیاسی و اقتصادی کنونی ناشی از بیماری کووید-۱۹ به بهترین شکل عمل کند و «پدرو سانچز» نخست وزیر کنونی اسپانیا هم تلاش کند تا این کشور را به عنوان شریک ۳۵ ساله اروپا است، در کانون برنامه‌های بازسازی اقتصادی اتحادیه اروپا قرار دهد.

این مقام ارشد سابق اسپانیا در انتقاد به واکنش ضعیف اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر در مواجهه با بحران این بیماری همه‌گیر، عملکرد نامناسب این سازمان را در دوران بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی و حتی در مواجهه با بحران عظیم مهاجرت یادآور شد.

گونزالس همچنین با اشاره به ناکارآمدی برخی سازمان‌های اروپایی همچون بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا عملکرد آنها را ناکافی خواند و تاکید کرد اگر اروپا با قاطعیت در برابر این بحران عکس العمل نشان ندهد، این آخرین فرصت برای احیای اعتبار این اتحادیه و همچنین ایفای نقش آن از جنبه سیاست خارجی خواهد بود.

اسپانیا در سال  ۱۹۸۶ میلادی، به اتحادیه اقتصادی اروپا پیوست. عضویت این کشور در اتحادیه اروپا یکی از مهم­ترین بخش­‌های سیاست خارجی اسپانیا به حساب می­‌آید؛ به طوری که در مواجهه با بسیاری از بحران­‌های فراروی کشورهای اروپای غربی، اسپانیا ترجیح داده است تا  اقداماتش را با سازوکارهای سیاسی اتحادیه اروپا هماهنگ کند.

پس از شیوع گسترده، ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و ناتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده‌اند.