انتقاد انگلیس از ترامپ برای تحریم دیوان لاهه

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس روز شنبه از اقدام دولت دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم دادگاه کیفری بین المللی (لاهه) انتقاد کرد.

اخبار بین الملل- وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد دیوان لاهه باید به عنوان یک نهاد حقوقی اجازه داشته باشد تا تحقیقات خود در خصوص فعالیت‌های جنایی بین المللی را به صورت بی‌طرفانه و بدون نگرانی از مجازات انجام دهد.

راب گفت انگلیس قویا از دادگاه کیفری بین المللی در مقابله با بدترین جرایم بین المللی حمایت می‌کند. با این حال لندن همچنان از اصلاحات مثبت در این دادگاه حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ در فرمانی اجرایی، مجوز تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه را که در تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان نقش داشته‌اند، صادر کرد. مقاماتی از دیوان لاهه که درگیر تحقیقات در خصوص جنایات جنگی سربازان و مقامات اطلاعاتی آمریکا در افغانستان بوده‌اند، مشمول فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا برای وضع تحریم می‌شوند.

دیوان بین‌المللی کیفری دستور ترامپ در خصوص صدور مجوز تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان این نهاد را تهدیدی غیرقابل قبول و دخالت در حکم قانون دانست.

« جوزپ بورل »، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را «مایه نگرانی جدی» توصیف و اعلام کرد که شورای امور خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته آینده برای بررسی و اعلام نظر درباره این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نیز ساعاتی پس از امضای دستور اجرایی تحریم دیوان لاهه از سوی ترامپ، درباره این اقدام ابراز نگرانی کرد.