تفاهم میان ترکیه و روسیه درباره لیبی امکان‌پذیر است

«یاسین اوکتای» مشاور « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه از احتمال تفاهم میان ترکیه و روسیه درباره بحران لیبی خبر داد.

اخبار بین الملل- وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «همانطور که روسیه و ترکیه درباره سوریه به تفاهم رسیدند اتفاق افتادن همین روند درباره لیبی نیز احتمال دارد اما این موضوع باید پس از موافقت دولت "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی صورت گیرد.»

مشاور رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه از دولت وفاق ملی لیبی به نخست وزیری السراج خواسته تا به سوی شهر سرت پیشروی نکند.

وی اضافه کرد که ترکیه از موضع دولت وفاق ملی برای بازپس گیری شهر سرت که هم اکنون تحت سیطره نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری «خلیفه حفتر» است حمایت می‌کند.

قرار است که «سرگئی شویگو» و «سرگئی لاوروف»، وزرای دفاع و خارجه روسیه فردا یکشنبه برای گفت‌وگو با همتایان ترک خود در مورد تحولات اخیر لیبی و سوریه راهی آنکارا شوند.

روسیه و ترکیه هرکدام در لیبی و سوریه از طرف‌های درگیر و متخاصم حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند. ترکیه در سوریه از گروه‌های تروریستی و مسلح و روسیه نیز در مقابل از دولت سوریه حمایت می‌کند.

در لیبی اما روسیه از دولت شرق این کشور و ارتش تحت امر ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کند که در مقابل آن، ترکیه نیز از دولت وفاق ملی لیبی، حمایت تسلیحاتی و سیاسی کرده و شبه نظامیان و تروریست‌های تحت امر خود در سوریه را به لیبی فرستاده است.