سفر وزرای خارجه و دفاع روسیه به ترکیه

سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو، وزرای خارجه و دفاع روسیه روز یکشنبه به منظور مذاکره با همتایان ترک خود درباره تحولات لیبی و سوریه راهی آنکارا، پایتخت ترکیه خواهند شد.

اخبار بین الملل-لیبی محور اصلی مذاکرات لاوروف و شویگو با همتایان ترکیه‌ای آن‌ها اعلام شده است. وزارت خارجه ترکیه در مورد سفر هیئت روسی اعلام کرد نمایندگان دو کشور به رایزنی و تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای خواهند پرداخت.

شبکه تلویزیونی تی آر تی نیز ضمن اعلام خبر سفر هیئت روسی به ترکیه، رایزنی در مسئله سوریه را از جمله محور‌های گفت‌وگوی طرفین اعلام کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از سفر رسمی خود به برلین، پایتخت آلمان در خصوص سیاست این کشور در لیبی گفت آنکارا طرفدار راه حل سیاسی است.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشور‌های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور‌های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند.

از زمان درگیری دو گروه در لیبی، آنکارا حمایت‌های خود را از دولت وفاق ملی انجام داده است. در اواخر ۲۰۱۹ فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی به طور رسمی از آنکارا درخواست کمک نظامی کرد و بلافاصله نیرو‌ها و تجهیزات نظامی ترکیه راهی لیبی شدند.