واکنش ها به قطع روابط دو کره

وزارت امور خارجه آمریکا دیروز شنبه اعلام کرد آمریکا از اقدامات اخیر کره شمالی برای قطع روابط با کره جنوبی ناامید شده است و از این کشور می‌خواهد از تحریکات خودداری کند و به روند دیپلماسی و همکاری بازگردد.

اخبار بین الملل-سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن همیشه از پیشرفت در روابط بین دو کره‌ حمایت کرده است و از «اقدامات و اظهارات» اخیر کره شمالی ناامید شده است. واشنگتن همچنان با متحد خود، کره جنوبی، همکاری می‌کند و در تلاش برای برقراری تعامل آن با کره شمالی است.

گفته می‌شود آمریکا در حالی چنین واکنشی نشان داده است که کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای تهدید کرده بود با توجه به قطع خطوط ارتباطی دو کره، پیونگ یانگ اقداماتی تلافی جویانه علیه کره جنوبی اتخاذ خواهد کرد که ارتش را درگیر می‌کند.

کوون جونگ گون، مدیرکل گروه جبهه متحد شمال نیز در این خصوص گفته بود کره جنوبی باید صحبت‌های «غیرمنطقی» را در مورد غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره متوقف کند. وی گفت سئول برای مذاکره درباره گفتگو‌های هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ صلاحیت ندارد.

ری‌سان‌گوان، وزیر خارجه کره شمالی در آستانه دومین سالگرد دیدار جنجالی کیم‌جونگ‌اون و دونالد ترامپ برای «خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و پایان تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن»، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود دو سال دیپلماسی با آمریکا به «کابوسی وحشتناک» تبدیل شده و پیونگ‌یانگ توانمندی‌های هسته‌ای خود را با قدرت افزایش خواهد داد.