حضور  7000 داعشی در عراق و سوریه

هاشم الهاشمی، کارشناس و پژوهشگر عراقی مسائل افراط‌گرایی و تروریسم از حضور بیش از ۷ هزار عنصر فعال گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه خبر داد.

اخبار بین الملل-وی گفت: گروه تروریستی داعش پس از گذشت کمتر از یک سال از اعلام شکست بار دیگر در اوایل سال جدید به عرصه بازگشت و از ژانویه ۲۰۲۰ فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه افزایش یافت، اما به نه صورتی که به مرحله اشغال نظامی شهر‌ها و روستا‌ها برسد.

الهاشمی در مصاحبه با روزنامه «البلد» دلیل این مسئله را به از دست دادن تامین مالی و محیط مناسب و همچنین حضور نیرو‌های ائتلاف بین المللی و آمریکایی در عراق مرتبط دانست.

وی درباره ابراهیم القریشی، سرکرده جدید گروه تروریستی داعش گفت: القریشی جاذبه کمتری نسبت به ابوبکر البغدادی، سرکرده پیشین دارد و با وجود اینکه توانمندی‌های وی را ندارد، اما افراط‌گراتر است و سابقه بیشتری از سال ۲۰۰۱ در وابستگی به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را دارد.

این کارشناس عراقی درباره تعداد عناصر داعشی فعال در منطقه گفت: هم اکنون حدود ۶ الی ۷ هزار عنصر فعال مبارز و ۱۱ الی ۱۲ هزار عنصر لجستیک غیر فعال در مناطق آزاد، مرزی و صعب العبور در شرق سوریه و غرب و شمال شرق عراق حضور دارند.

این کارشناس مسائل تروریسم از احتمال اتحاد القاعده و داعش برای کسب قدرت بیشتر برای بازگشت به عرصه جهانی در سطحی متوسط خبر داد.

کارشناسان عراقی پیش از این نیز بار‌ها بر حمایت نیرو‌های آمریکایی از تروریست‌های داعش در بازگشت به انجام حملات علیه نظامیان و غیرنظامیان در کشور‌های عراق وسوریه تاکید کرده بودند و این امر را بهانه‌ای برای فروش سلاح، چپاول ثروت کشور‌ها و اعزام نیروهایش برای تسلط بیش از پیش بر امور داخلی آن‌ها عنوان کرده‌اند.