احضار سفیر چک به وزارت امور خارجه روسیه

به دنبال جنجال دیپلماتیک میان روسیه و چک، مسکو سفیر جمهوری چک را به وزارت امور خارجه روسیه احضار کرد.

اخبار بین الملل-دولت جمهوری چک چند روز پیش دو دیپلمات سفارت روسیه در این کشور را عنصر نامطلوب خواند و آن‌ها را اخراج کرد.

اکنون به نظر می‌رسد «ویتزلاو پیوونکا»، سفیر جمهوری چک در روسیه، برای دریافت پاسخ مسکو به اخراج این دو دیپلمات خود از پراگ به وزارت امور خارجه رفته باشد.

پیش از این «آندری بابیش»، نخست وزیر چک، در توضیحات خود گفته بود: «ما این دو دیپلمات را عناصر نامطلوب شناختیم به همین دلیل از آن‌ها خواستیم که کشور ما را به سرعت ترک کنند.»

نخست وزیر چک، دلیل این تشخیص را درگیری بین پرسنل سفارت روسیه که منجر به بروز ادعا‌های غیرقانونی و تهدید سه سیاستمدار شهرداری چک از سوی مسکو، عنوان کرد.

بابیش همچنین افزود: «اخراج دو کارمند سفارت روسیه در کشور چک به خاطر مشکوک بودن به آن‌ها و دست داشتن در انتقال «سم رایسین» به این کشور بوده است.»

دو دیپلمات اخراج شده از پراگ، رئیس «روس ساترودنیچستوا»، آژانس همکاری‌های خارجی روسیه، و یکی از کارکنان آن هستند. این آژانس با وزارت خارجه روسیه همکاری نزدیک دارد.

مقام‌های روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بودند که به این اقدام دولت چک پاسخی متقابل خواهند داد.

کشور چک و روسیه روابط پرتنشی باهم دارند و در سال‌های اخیر دو کشور چند دیپلمات یکدیگر را نیز اخراج کرده‌اند. البته روابط این دو حدود دو ماه پیش و با برداشتن مجسمه مارشال «ایوان کونیوف» روس از ناحیه‌ای در پراگ تیره‌تر شد.