توقف استقرار سامانه‌های موشکی ساخت آمریکا توسط ژاپن

وزیر دفاع ژاپن روز دوشنبه گفت که برنامه استقرار دو سامانه دفاع موشکی «ایجیس» ساخت آمریکا در این کشور که با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک کره شمالی بود، متوقف شده است.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز» «تارا کونو» وزیر دفاع ژاپن   به خبرنگاران گفت که  به دلایل فنی  و مالی برنامه استقرار سامانه موشکی ایجیس ساخت آمریکا را متوقف کرده است. پیشتر قرار بود دو سامانه موشکی ایجیس ساخت کارخانه «لاکهید مارتین» در شمال و جنوب ژاپن مستقر شود که با مخالفت اهالی محلی مواجه شده بود.

وزیر دفاع ژاپن در این باره گفت: «روز جمعه تصمیم گرفتم اجرای این پروژه را متوقف کنم. ژاپن به مواجهه با تهدیدها  با کشتی‌های مجهز به موشک‌های ایجیس ادامه می‌دهد.»

کره شمالی  در حالی اخیرا از آزمایش چند موشک بالستیک جدید خبر داد که ژاپن مدعی است این موشک‌ها برای عبور از سامانه دفاع موشکی ایجیس طراحی شده است.

به نوشته رویترز، اسناد وزارت دفاع ژاپن نشان می‌دهد استقرار و نگهداری این دو سامانه موشکی حدود 4.1 میلیارد دلار در یک بازه زمانی 30 ساله هزینه خواهد داشت.

این در حالی است که شهروندان ژاپنی بارها با برپایی تظاهراتی مخالفت خود با حضور نظامی آمریکا در کشورشان را اعلام کرده‌اند.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن نیز روز جمعه بر ضرورت تغییر مکان هر چه سریعتر پایگاه هوایی آمریکایی «فوتنما» در «اوکیناوا» تاکید کرد و گفت که هر تلاشی که نیاز باشد باید در این زمینه انجام شود.