دو کارمند سفارت هند آزاد شدند

مقام‌های پاکستان دو تن از کارکنان سفارت هند در پاکستان را که روز گذشته (دوشنبه) بعد از خروج از سفارتخانه ناپدید و ظاهراً در یک حادثه تصادف خودرو در «اسلام‌آباد» بازداشت شده بودند، آزاد کردند.

اخبار بین الملل-دو تن از کارکنان سفارتخانه هند در پاکستان ناپدید شده‌اند و فرضیه ارتباط این رخداد را با اخراج اخیر دیپلمات‌های پاکستانی از دهلی نو به اتهام جاسوسی را مطرح کرد.

بنا به گفته منابعی در پاکستان که از این موضوع آگاهی داشتند، این دو تن از کارکنان سفارت هند در حین رانندگی به دلیل سرعت بالا، به یک عابر پیاده برخورد و وی را زخمی کردند و سپس تلاش داشتند که از صحنه حادثه بگریزند.

طبق گزارش‌های اولیه نیروهای پلیس پاکستان که در اختیار سی ان ان قرار گرفته، این دو کارمند سفارتخانه هند به دلیل بی دقتی و عجله در رانندگی بازداشت شده بودند.

منابع آگاه سپس گفتند که دو فرد دستگیر شده از کارکنان کمیسیون عالی هند در اسلام‌آباد بوده و دیپلمات نبوده‌اند و سپس به «درخواست ویژه وزارت خارجه پاکستان آزاد شدند» و به مقام ارشد کمیسیون عالی هند تحویل داده شده‌اند زیرا به هرحال هر دو این افراد تحت مصونیت دیپلماتیک قرار دارند.

به دنبال انتشار اخباری درباره بازداشت این دو فرد، مقام‌های هند سفیر پاکستان در دهلی نو را احضار کردند تا به دستگیری این دو تن از کارکنان خود اعتراض کند و سپس در پی مطرح شدن اعتراض هند، این دو فرد اواخر روز گذشته به وقت محلی آزاد شدند.

حادثه فوق در برهه زمانی بسیار پرتنش میان دو کشور پاکستان و هند رخ داده است به طوریکه ماه گذشته، هند، دو دیپلمات پاکستانی را به اتهام جاسوسی و «فعالیت‌ علیه هند» اخراج کرد و در پی آن اسلام‌آباد ضمن محکوم کردن این اقدام، اتهامات وارده به دیپلمات‌های خود را دروغین و غیرقابل اثبات توصیف کرد و مدعی شد که دو دیپلمات این کشور در معرض «شکنجه» قرار گرفته‌اند.

از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و۱۹۷۱  میان  این دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی چندی قبل بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت.

هند به طور مداوم پاکستان را به تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان و اعزام این شبه‌نظامیان به سراسر منطقه مرزی کشمیر متهم می‌کند اما اسلام آباد مکرراً این اتهامات را رد می‌کند.