حمایت حماس از حق پناهندگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین مادری‌شان

جنبش حماس امروز اعلام کرد با هرگونه راه حلی که شامل نادیده گرفتن پرونده پناهندگان فلسطینی باشد و حق بازگشت آن‌ها را مانند معامله قرن پایان بخشد، مخالفت خواهد کرد؛ چرا که این، حقی فردی و قانونی است که ساقط نمی‌شود.

اخبار بین الملل-جنبش حماس امروز به مناسبت «روز جهانی پناهجویان» بر حق پناهندگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین شان و مناطقی که از آن‌ها مهاجرت کرده اند، تأکید و اعلام کرد: زندگی کریمانه پناهندگان، مسأله‌ای بالاتر از سرزمین‌های آزاد شده شان است.

این گروه از تمامی پناهندگان فلسطینی با تمامی اختلافات و تفاوت‌ها خواست تا وحدت کلمه و سرسختی خود را حفظ کرده و این مسأله را از هرگونه اختلافات جانبی دور نگه دارند.

جنبش حماس همچنین از نقش پناهندگان فلسطینی که مبارزه کردند و مانند دیگر مردمان فلسطین، در برابر اشغالگری مقاومت کرده و هویت ملی خود را حفظ کردند، تقدیر کرد؛ همچنانکه این سازمان بر نقش پناهندگان فلسطینی در کار ملی و حق آن‌ها در مشارکت‌ها در زمینه تصمیم‌گیری در خصوص فلسطین و مشارکت در انتخابات شورای ملی تأکید کرد.

حماس در ادامه از تمامی کشور‌ها و دولت‌هایی که میزبان پناهندگان هستند خواست تا به آن‌ها حقوق انسانی شان را بطور کامل اعطا کرده، در زمینه کاهش فشار‌های اقتصادی به آن‌ها کمک کرده و موارد لازم برای بازسازی خانه‌های تخریب شده شان را اعطا نمایند.

حماس در پایان، آژانس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای پناهندگان فلسطینی) را مسئول اصلی و مستقیم مجتمع‌های پناهندگی دانست و اعلام کرد این سازمان تمامی مسئولیت‌ها در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و تهیه بهترین خدمات را بر عهده دارد.