چین به دنبال جنگ سرد با آمریکا نیست

لو شای، سفیر چین در فرانسه در مصاحبه‌ای که با این خبرگزاری داشت در خصوص تنش‌های کنونی میان چین و آمریکا گفت پکن به دنبال جنگ سرد با واشنگتن نیست.

اخبار بین الملل-​لو در خصوص تنش‌ها در روابط چین و آمریکا که از چند سال اخیر شروع شده و در این اواخر به اوج رسیده است، گفت: «پکن جنگ سرد با واشنگتن را نمی‌خواهد.» او در ادامه توضیح داد «حتی اگر دولت ترامپ برای قطع روابط تلاش کرده باشد، این چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم. حتی ما بر این باور هستیم که قطع روابط با چین نیز ممکن نیست و اگر آمریکایی‌ها این سیاست را اتخاذ کنند یعنی خودشان به پای خودشان شلیک کرده‌اند.»

در ادامه این مصاحبه، لو در پاسخ به سوالی درباره شیوع دوباره ویروس کرونا در پکن گفت «طبق اطلاعاتی که من دریافت کرده ام هنوز هر روز چند ده موردی شناسایی می‌شود، اما طبق گفته‌های اپیدمیولوژیست‌ها (همه‌گیر شناس) همه چیز تحت کنترل است.» او در ادامه تاکید کرد «چین تجربه زیادی در زمینه این نوع شرایط دارد. اکنون سیستم بهداشت و درمان و پیشگیری ما مهارت پیدا کرده است.»

از چند سال پیش روابط چین و آمریکا بر سر مسائل اقتصادی و موضوع تعرفه‌ها پرتنش شده بود که این موضوع با شیوع بیماری کرونا و همچنین ادامه یافتن اعتراضات در هنگ کنگ و حمایت آمریکا از این اعتراضات شدت یافت. آمریکا چین را متهم می‌کند که در شیوع ویروس کرونا مقصر بوده و اطلاعات درست و به جایی را در زمان مناسب در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده است. در مقابل، چین تمامی این اتهامات را رد می‌کند و معتقد است آمریکا دخالت‌های بی‌جایی در امور هنگ کنگ دارد.