حمایت عربستان و امارات از موضع مصر در قبال لیبی

در پی اظهارات « عبدالفتاح السیسی » رئیس‌جمهور مصر در خصوص مداخله مستقیم در لیبی، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای از این مواضع السیسی حمایت کرد.

اخبار بین الملل- وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ خود تأکید کرد که «پیرو حمایت عربستان از اعلامیه قاهره درباره لیبی صادره در ۶ ژوئن ۲۰۲۰ که هدف از آن تلاش برای حل سیاسی بحران لیبی و برقراری آتش‌بس و حفظ تمامیت ارضی لیبی بود، عربستان بار دیگر تأکید می‌کند که امنیت جمهوری مصر بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت عربستان و امت عربی است و عربستان از حق مصر برای دفاع از مرزها و ملت خود در برابر شبه‌نظامیان تروریسم و حامیان آن در منطقه حمایت می‌کند».

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، سفارت عربستان در قاهره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض با اظهارات السیسی مبنی بر اینکه مصر حق دارد از مرزهای غربی خود در برابر تروریسم حمایت کند، موافق است.

از سوی دیگر امارات نیز حمایت خود از اظهارات السیسی درباره لیبی را اعلام کرد.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای تأکید کرد که امارات از تمامی تصمیمات مصر برای حمایت از امنیت و ثبات این کشور در برابر تحولات نگران‌کننده لیبی پشتیبانی می‌کند.

امارات همچنین علاقه‌مندی قاهره برای جلوگیری از ریخته شدن خون ملت لیبی و آماده‌سازی زمینه برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل را ستود.

در این بیانیه همچنین بر موضع امارات در خصوص برقراری آتش‌بس در لیبی و پایبندی به روند سیاسی تأکید شده است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز شنبه(دیروز) یک پایگاه نظامی دریایی در آن سوی مرز لیبی افتتاح کرد و در مراسم افتتاح این پایگاه گفت: «هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، نیروهای مصری در صورت نیاز و در سایه چالش‌‌هایی که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند، آماده جنگ هستند».

السیسی همچنین اشاره کرد که قدرت‌های خارجی از گروه‌های تروریستی در لیبی حمایت می‌کنند و خروج نیروهای بیگانه از لیبی ضروری است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.

اخیراً با تغییر معادلات در میادین درگیری بین ارتش تحت امر خلیفه حفتر و ارتش دولت وفاق و پیشروی نیروهای تحت امر این دولت، حامیان عربی و اروپایی حفتر پیشنهاد آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات داده‌اند که دولت وفاق ملی آن را رد کرده است.

دولت السراج از حمایت قطر و ترکیه و نیروهای حفتر نیز از حمایت‌های روسیه و مصر برخوردارند.