آمادگی پوتین برای دور تازه ریاست جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه احتمال نامزدی مجدد در انتخابات بعدی را در صورت تصویب اصلاحات قانون اساسی این کشور محتمل دانست.

اخبار بین الملل- رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی روسیا ۱ اعلام کرد من چنین احتمالی را رد نمی‌کنم. اگر این اصلاحات در قانون اساسی صورت گیرد، فرصتی برای نامزدی (ریاست جمهوری) خواهد بود.

او همچنین به مقامات دولتی که به دنبال جانشینی برای او هستند هشدار داد بهتر است بر کار خود متمرکز شوند.

بر اساس رای دادگاه قانون اساسی روسیه، ولادیمیر پوتین می‌تواند برای ۱۶ سال دیگر هم در مقام ریاست جمهوری باقی بماند. در صورت رای مثبت مردم روسیه به این اصلاحیه، پوتین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مشکلی پیش روی خود ندارد.

دوره فعلی ریاست جمهوری پوتین ، دومین دوره شش ساله متوالی اوست که سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. در حالی که پیش از این قانون اساسی به روسای جمهور اجازه نمی‌داد تا بیش از دو دوره متوالی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. بر اساس قانون جدید پوتین می‌تواند دو دوره شش ساله دیگر نیز همچنان رئیس جمهور باقی بماند، بدین معنا که پوتین می‌تواند پس از سال ۲۰۲۴ و همچنین پس از سال ۲۰۳۰ در سمت ریاست جمهوری به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد.

رئیس جمهور روسیه در جلسه کمیته مرکزی انتخابات اعلام کرد که همه‌پرسی در رابطه با قانون اساسی روسیه در یکم جولای مصادف با ۱۱ تیر ماه برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین با ۶۷ سال سن بیش از ۲۰ سال است که در فضای سیاسی روسیه به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر حضور دارد.