تقلای ریاض برای رهایی از جنگ یمن

​«رضوان الحیمی» یکی از وزرای کابینه دولت نجات ملی یمن تصریح کرد که با گذشت زمان، سازوکارها و ابزارهای ائتلاف سعودی علیه یمن از نظر نظامی و سیاسی متلاشی شده است و پایداری یمنی‌ها موجب شد تا این ائتلاف به دنبال راهی برای برون‌رفت از این بحران به هر قیمت ممکن باشد.

اخبار بین الملل-وی تصریح کرد: امروز ما ملاحظه می‌کنیم که کلیه ادوات و سازوکارهای نظامی و سیاسی متجاوز سعودی - آمریکایی در مقابل رویارویی و پایداری ملت یمن متلاشی شده است و امیدهای آنها از بین رفته است.

الحیمی در ادامه به ضربه‌های سهمگینی که ائتلاف سعودی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دریافت کرد و نیز شکست آن در اشغال یمن از زمان اعلام آغاز تجاوز به این کشور در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، یعنی نزدیک به ۶ سال پیش به بهانه بازگرداندن دولت قانونی ادعایی به قدرت در یمن اشاره کرد و گفت که این ائتلاف، امید و دلخوشی به تضعیف اراده یمنی‌ها در انقلاب ۲۱ سپتامبر که با هدف بازپس گرفتن حاکمیت یمن از سعودی‌ها و آمریکایی‌ها آغاز شد را نیز از دست داده است. پیش از این انقلاب، در واقع عربستان و آمریکا بر یمن حکمرانی می‌کردند و یمن حیاط خلوت آنها بود.

وی افزود: این امر برای همه جهانیان روشن شده است که ائتلاف متجاوز به یمن، چگونه با سازوکارهای خود که جنگ را با آن آغاز کرد و آن را نردبان خود می‌دانست، برخورد کرد و اکنون دیگر این ابزارها و سازوکارها فایده‌ای برای او ندارد و نفوذ کسانی که آنها را دولت و حاکمیت قانونی یمن توصیف می‌کرد، در مناطق تحت سیطره ائتلاف سعودی، از بین رفته است و دیگر هیچ موجودیتی ندارند و در مقابل گروه‌های وابسته دیگری چون شورای انتقالی و گروه‌های تروریستی نظیر القاعده تقویت شده‌اند و در این مناطق قدرت گرفته‌اند. 

این وزیر یمنی افزود که ائتلاف سعودی دیگر دریافته است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق تحت کنترل شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی در حال حاضر از حالت دفاعی به حالت هجومی در‌‌ آمده اند و در سطح میدانی و توانمندی‌های نظامی و حملات موشکی و پهپادی نیز به جایی رسیده اند که موجب بازدارندگی نیروی متجاوز به یمن شده‌اند تا جایی که این ائتلاف باید حساب هر حرکتی را در راستای تداوم تجاوز به یمن، بکند. تجاوزی که از زمان آغازش به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته و حاصلی جز ارتکاب جنایات کشتار جمعی، محاصره ملت یمن، جلوگیری از ورود دارو و غذا و هدف قرار دادن امنیت و صلح بین‌المللی نداشته است.

این وزیر دولت نجات ملی یمن توضیح داد: بی تردید ائتلاف سعودی، امروز به دنبال راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت است به ویژه که ارتش یمن به آزادسازی کل اراضی یمن ادامه می‌دهد و در حال گسترش اهداف نظامی مشروع خود در عمق خاک کشورهای متجاوز است.

عربستان سعودی از ۲۶ مارس ۲۰۱۵، یک ائتلاف نظامی متشکل از برخی کشورهای عربی و اسلامی به بهانه حمایت از دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» و بازگرداندن آن به قدرت تشکیل داد و حمله به یمن را کلید زد.