کره جنوبی آماده پاسخ نظامی به اقدامات کره شمالی

مقامات کره جنوبی امروز دوشنبه اعلام کردند سئول از نزدیک تحرکات نظامی کره شمالی برای ارسال بروشور‌های تبلیغاتی از طریق مرز را رصد می‌کند و همه گزینه‌های پاسخگویی به این اقدام از جمله واکنش نظامی روی میز است.

اخبار بین الملل-پیش از این رسانه‌های کره شمالی از آماده سازی حدود ۳ هزار بالون حامل ۱۲ میلیون بروشور تبلیغاتی برای ارسال به مرز همسایه جنوبی خبر داده بودند. این اقدام پیونگ یانگ پس از آن صورت گرفت که سئول به تعهدات خود برای متوقف کردن پخش بروشور‌های تبلیغاتی علیه همسایه شمالی خود عمل نکرد.

سرهنگ کیم جون راک، سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در این خصوص گفت: ما ۲۴ ساعته از نزدیک اقدامات کره شمالی را در رابطه با ارسال بروشور‌های تبلیغاتی علیه دولت سئول از طریق مرز مشترک دو کره را رصد می‌کنیم.

یک مقام ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز گفت: اگر کره شمالی از هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده کند، به دلیل نقض توافق نظامی بین دو کره ما نیز مجبور خواهیم شد با اقدام نظامی مداخله کنیم.

پیونگ یانگ تاکنون درباره اینکه چگونه و چه زمانی این بروشور‌های تبلیغاتی را ارسال می‌کند توضیحی نداده است. با این حال احتمال می‌رود برای پخش آن در مرز کره جنوبی از پهپاد‌ها استفاده کند. برخی نیز احتمال داده اند این بروشور‌ها از داخل کشتی و دریا به سمت آسمان کره جنوبی به پرواز درآیند.

طبق توافق نامه نظامی بین دو کره در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸، در امتداد مرز بین دو کره پرواز هواپیما‌ها و پهپاد‌ها ممنوع است. اما پیونگ یانگ تهدید کرده است که این پیمان را باطل کرده و سایر پروژه‌های مشترک را متوقف خواهد کرد.

هفته گذشته، کره شمالی در واکنش به بی توجهی همسایه جنوبی خود در خصوص توزیع بروشور‌هایی بر ضد دولت پیونگ یانگ، دفتر هماهنگی ارتباطات بین دو کره در شهر کائسونگ واقع در منطقه غیر نظامی مرزی را منفجر کرد. پیونگ یانگ پیشتر در این خصوص به همسایه جنوبی خود هشدار داده بود.

مقامات کره شمالی پیش از این گفته بودند کره جنوبی به رغم توافقی که کرده است مانع انتشار بروشور‌های تبلیغاتی علیه دولت پیونگ یانگ نمی‌شود. این موضوع باعث شد کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون -رهبر کره شمالی- ضمن هشدار به سئول از سقوط یک دفتر ارتباطی «بی‌فایده» در شهر مرزی کائسونگ خبر دهد.