اربیل به دولت مرکزی اجازه نمی‌دهد به تجاوز ترکیه پاسخ دهد

«فاضل الجابر» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که دولت منطقه کردستان اجازه نمی‌دهد که دولت عراق و نیروهای امنیتی کشور، مانع تداوم نفوذ نیروهای ترکیه به شمال کشور و توقف عملیات آنها شوند.

اخبار بین الملل-وی تصریح کرد: دولت منطقه کردستان، مسئولیت نقض حاکمیت کشور از سوی نیروهای ترکیه را برعهده دارد زیرا به آنها اجازه می‌دهد که بدون دریافت هیچ تذکری وارد خاک عراق شوند. دولت منطقه کردستان به نیروهای دولت فدرال اجازه نمی‌دهد که وارد عمل شوند و به عملیات نظامی ترکیه پایان دهند.

این نماینده عراقی در پاسخ به این‌که گفته می‌شود، وظیفه اربیل نیست که به تجاوز ترکیه پاسخ دهد، تصریح کرد: دولت منطقه کردستان باید به نیروهای ارتش اجازه دهد تا وارد اقلیم شوند و با نقض‌های حاکمیتی صورت گرفته از سوی ترکیه مقابله کنند و به آنها اجازه ندهند در خاک منطقه کردستان حضور داشته باشند. ترکیه چندین پایگاه نظامی در داخل منطقه کردستان ایجاد کرده است و دولت این منطقه، همچنان سکوت پیشه کرده است.

یک مقام مسئول دولتی، دیروز (دوشنبه - ۲۲ ژوئن) از توافق میان دولت منطقه کردستان و آنکارا برای انجام حملات نظامی در شمال علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)  در قبال حمایت ۸ میلیارد دلاری ترکیه و تداوم قاچاق نفت از طریق گذرگاه جیهان، خبر داده بود.

پیشتر، «دیار طیب» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور مدعی شد که نیروهای کُرد امکانات دفاع از منطقه کردستان را در برابر حملات ترکیه ندارند و وظیفه این کار بر عهده بغداد است.

وی تصریح کرد که این دولت بغداد است که باید جلوی حملات ترکیه را بگیرد و نیروهای منطقه کردستان بیش از یک لشکر نیستند. وی همچنین خواستار محاکمه بین‌المللی به دلیل حملات روزانه ترکیه به خاک عراق شد و این حملات را خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

ترکیه از یک هفته پیش دو عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و «پنجه ببر» را با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق از سر گرفته که با اعتراض شدید دولت بغداد روبه‌رو شده است.