هشدار رییس جمهوری تونس درباره دخالت خارجی در کشورش

« قیس سعید » رئیس جمهوری تونس گفت : نشانه های بسیاری دال بر دخالت برخی کشورهای خارجی در امور داخلی تونس وجود دارد که می خواهند با همدستی برخی از طرف های داخلی کشور ما را به عقب بازگردانند.

اخبار بین الملل-​رئیس جمهوری تونس در حاشیه سفرش به پاریس -  که دوشنبه آغاز شد و قرار است دو روز به طول انجامد - در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی « فرانس ۲۴ » که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، این مطلب را ابراز داشت.

قیس در پاسخ به سوال مبنی بر « توطئه چینی های اخیر برخی از طرف های خارجی به منظور انجام کودتا علیه دولت قانونی این کشور» گفت: من اطلاعات بسیاری در اختیار دارم و آنها را از نزدیکانم مخفی نگه داشتم زیرا دوست ندارم اوضاع تونس را پیچیده تر کنم اما مسائل بسیاری را می دانم که آنها تصور می کنند از آنها بی اطلاع هستم.

بر اساس این گزارش ، رئیس جمهوری تونس در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نداد.

قیس سعید در ارتباط با فراخوان جنبش « النهضه » مبنی بر توسعه بخشیدن به ائتلاف دولت در تونس گفت: توسعه بخشیدن به این ائتلاف منجر به استعفای برخی از وزیران و فروپاشی دولت خواهد شد.

وی توضیح داد: برخی از طرف های شرکت کننده در دولت حاضر نیستند به آسانی با حزب دیگری به ائتلاف برسند همچنان که چند ماه پیش نیز با این موضوع مخالفت کردند.

رئیس جمهوری تونس اشاره ای به نام احزاب و ائتلاف های یاد شده نکرد.

قیس در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال تغییر یافتن نظام حاکم در تونس گفت: برای تبدیل چنین نظامی به ریاست جمهوری می بایست در ساختار سیاسی حاکم بر این کشور اصلاحاتی صورت گیرد.

رئیس جمهوری تونس گفت که قصد تاسیس یک حزب سیاسی مختص به خود را ندارد و احزاب سیاسی پس از گذشت یک یا دو دهه از بین خواهند رفت.

قیس سعید در ارتباط با پرونده لیبی گفت: من به هیچ وجه به هیچ پایگاه نظامی خارجی در تونس اجازه شکل گیری در تونس را نخواهم داد و ستاد فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا موسوم به « أفریکوم» از من چنین درخواستی نکرده است.  

رئیس جمهوری تونس بار دیگر با « هر گونه دخالت خارجی در لیبی و یا تجزیه این کشور » اعلام مخالفت و تاکید کرد: هر گونه راه حل سیاسی در این کشور باید میان خود طرف های ذیربط در لیبی انجام گیرد.

در همین راستا «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از نقشه مشترک عربستان و امارات با مشارکت چهره‌هایی از رژیم « زین العابدین بن علی» دیکتاتور سابق تونس برای تکرار سناریوی مصر در این کشور خبر داد.

صفحه عربی تارنمای شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در ادامه نوشت : تونس اخیرا شاهد فراخوان های به عمل آمده توسط شبکه های اجتماعی و حرکت های اعتراض آمیز فعالان سیاسی در مقابل پارلمان بود که با شکست مواجه شد. اعتراض کنندگان خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در تونس بودند.