سفر مکرون به روسیه

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد امانوئل مکرون ، رئیس جمهور این کشور، روز جمعه دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، را برای سفر به این کشور در آینده نزدیک که احتمالا پیش از پایان سال خواهد بود، پذیرفت.

اخبار بین الملل-الیزه در پایان گفتگو ویدئویی رؤسای جمهوری دو کشور این مطلب را عنوان کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه افزود رئیس جمهور روسیه از رئیس جمهور فرانسه ”دعوت کرد“ که وی نیز این دعوت را ”پذیرفت“. این منبع به تاریخ سفر اشاره‌ای نکرد. این دیدار ”ظاهرا در ماه‌های آینده، پیش از پایان سال انجام خواهد گرفت“، اما باید بحران کووید-۱۹ را نیز در نظر گرفت.

کاخ الیزه تصریح کرد این سفر بُعد یادبودی نخواهد داشت و این در حالی است که روسیه به تازگی هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را جشن گرفت.

پوتین در ویدئو کنفرانسی با رئیس جمهور فرانسه از او دعوت کرد به روسیه سفر کند. در این گفتگوی ویدیویی تبادلات عمیق و قابل توجهی صورت گرفت که در آن به گفتگوی اطمینان بخش و تعهد امنیتی“ در جریان دیدار ۱۹ اوت ۲۰۱۹ رئیس جمهور روسیه با مکرون در اقامتگاه تابستانی او در برگانسون اندکی پیش از نشست سران گروه هفت در بیاریتس در جنوب غرب فرانسه اشاره شد. رئیس جمهور فرانسه سپس بر ”کیفیت روابط دو جانبه تاکید کرد“.

اندکی بعد از انتخاب مکرون به ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ وی در کاخ ورسای در نزدیکی پاریس، با همتای روس خود دیدار کرد.

بعد از دو سفر رئیس جمهور فرانسه به روسیه در سال ۲۰۱۸, یک سفر به سن-پترزبورگ و دیگری به مناسبت فینال جام جهانی فوتبال، پوتین برای شرکت در مراسم خاکسپاری ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه، در روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ و سپس ۱۰ دسامبر برای شرکت در نشست سران چهار جانبه با اوکراین، آلمان و فرانسه که برای روند صلح در اوکراین برگزار شده بود، به فرانسه سفر کرد.