حزب الله بخش اجتناب ناپذیر از فضای سیاسی لبنان است

چندین نماینده مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا خواستار تروریستی خواندن شاخه سیاسی حزب الله لبنان از سوی بروکسل شدند.

اخبار بین الملل- این نامه که توسط نماینده جمهوریخواه «مارشا بلکبرن» و «جکی راسن» نماینده دموکرات و دونماینده دموکرات و جمهوریخواه دیگر تهیه و نوشته شده است از اعضای اتحادیه اروپا خواسته است که همه فعالیتهای سیاسی و نظامی حزب الله در لیست سیاه قرار بگیرد و علاوه بر بازوی نظامی، شاخه سیاسی این گروه نیز به عنوان گروه تروریستی ممنوع شود.

در این نامه ادعا شده است، «آمریکا در مقابله با تروریسم جهانی مصمم است و ما شرکا و متحدان خود را ترغیب می‌کنیم که به تلاشهای ما ملحق شوند. برای این منظور ما قویا از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که کل فعالیتهای سازمان حزب الله را تروریستی اعلام کند.»

اتحادیه اروپا در سال 2013 شاخه نظامی حزب الله را در لیست تروریستی خود قرار داده است اما فعالیتهای سیاسی این جنبش را تحریم نکرده است.

در ماه آوریل، آلمان به تبعیت از آمریکا علاوه بر شاخه نظامی، شاخه سیاسی حزب الله را هم ممنوع اعلام کرد و به کشورهایی مثل کانادا و انگلیس، پاراگوئه و آرژانتین در این زمینه پیوست. 

براساس گزارش هیل، این نامه به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن ارسال شده است. یک سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به این اخبار گفته، ما از ارسال نامه مطلع هستیم و تاکید کرد که شاخه سیاسی حزب الله بخش اجتناب ناپذیر از فضای سیاسی لبنان است. 

این سخنگوی اروپایی در ادامه تاکید کرده است که با توجه به پیچیدگی توازن سیاسی در لبنان و شرایط شکننده در منطقه، اتحادیه اروپا خود را ملزم به گفت‌وگوی سازنده سیاسی با همه احزاب و طرفهای سیاسی در لبنان می‌داند و آن را برای ثبات در این کشور و حتی اتحادیه اروپا و همچنین غرب آسیا ضروری می‌داند.

وی در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا به همکاری خود با کل  دولت لبنان ادامه خواهد داد.