آمار نگران کننده کرونا در عراق

«نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق و رهبر «ائتلاف دولت قانون» در پارلمان عراق ، امروز (دوشنبه) در توئیتی از روند افزایشی آمار مبتلایان به «ویروس کرونا» در این کشور ابراز نگرانی کرد.

اخبار بین الملل-المالکی در این توئیت نوشت: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از این ویروس در عراق نیازمند اهتمام کافی دولت و دستگاه‌های مسئول است.

وی ادامه داد که از نخست‌وزیر می‌خواهم که با اهتمام و اقدام فوری از عراقی‌ها و کادر درمان و اداری حفاظت کند و اقدامات لازم را برای حمایت و درمان مردم در مقابل همه‌گیری این بیماری خطرناک انجام دهد.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت دیروز (یکشنبه) هشدار داد که انتشار ویروس کرونا و اوضاع بهداشتی در عراق از کنترل خارج شده است.

«ادهم اسماعیل» نماینده این سازمان در عراق با هشدار درباره رسیدن به مرحله غیرقابل کنترل کرونا در این کشور افزود که شمار مبتلایان در بیمارستان‌ها به‌ ویژه موارد بحرانی از توان و ظرفیت کادر درمانی عراق فراتر رفته است.

نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا، ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۹۸) در عراق ثبت و شناسایی شد.  

مقام‌های عراقی بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور اقدامات پیشگیرانه سراسری از جمله شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و زیارتگاه‌ها، لغو پروازها، بستن مرزهای زمینی، ممنوعیت رفت وآمد درون شهری و برون شهری را به اجرا گذاشتند.  

با وجود این اقدامات پیشگیرانه برای مهار کرونا که از همان نخستین روز ثبت ویروس در عراق به مرحله اجرا درآمده، از ابتدای ماه جاری میلادی (ژوئن) روند ابتلا به این بیماری با رشد چندین برابری در این کشور مواجه شده است.  

ابتلا به ویروس کرونا در عراق که تا پیش این بر اساس گزارش‌های رسمی، حدود ۱۰۰ نفر در روز بود، در آغاز ماه جاری (ژوئن) به بیش از یک هزار مورد در روز رسیده و در هفته جاری به بیش از ۲ هزار مورد روزانه افزایش یافته است.  

بر پایه اعلام وزارت بهداشت عراق، تاکنون 45 هزار و 402 مورد ابتلا، یک هزار و 756 فوتی و 21 هزار 122 مورد بهبودیافته از کرونا در این کشور ثبت شده است.