پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سد جنجالی النهضه در شورای امنیت

سامح شکری، وزیر خارجه مصر ، گفت قاهره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سد النهضه برای بحث و بررسی در شورای امنیت ارائه کرده است که با نتایج نشست دفتر اتحادیه آفریقا هماهنگی داشته باشد تا هیچ نوع اقدامات یکجانبه‌ای اتخاذ نشود.

اخبار بین الملل-او در نشست شورای امنیت افزود این شورا باید ماجرای سد النهضه را با جدیت بررسی کند تا از برهم زدن امنیت منطقه‌ای که ناآرام است، جلوگیری شود.

وزیر خارجه مصر گفت اگر اتیوپی سد النهضه را به شکل یکجانبه و بدون توافق پر کند، این اقدام بر زندگی میلیون‌ها تن از مردم مصر و سودان تاثیر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، فرستاده اتیوپی به سازمان ملل گفت شورای امنیت با بررسی موضوع سد النهضه، راه حل آن را دشوارتر می‌کند و شرایط به سمت سرسختی بیشتر در موضع‌گیری‌ها کشیده خواهد شد.

مذاکرات میان سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در چند سال اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف قرار داشت، تازه‌ترین اتفاقات از این نوع در مذاکرات دو هفته اخیر بود که دو کشور مصر و اتیوپی تبادل اتهاماتی علیه همدیگر داشتند و هر کدام دیگری را به گریز از توافق و تلاش برای تحمیل راه حل غیر واقعی متهم می‌کرد. نگرانی قاهره و خارطوم این است که ممکن است فعالیت سد النهضه، سهم سالانه آب نیل را در مصر و سودان کاهش دهد، سهم سالانه مصر از آب نیل ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب و سهم سالانه سودان ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب است، اما آدیس ‌آبابا می‌گوید در پی آن نیست تا به سهم مصر و سودان و منافع این دو کشور آسیب برساند بلکه هدف اصلی آنان از ساخت سد النهضه، تولید برق است.