لغو نشست سران آمریکا و کشور‌های آسیایی

دولت نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد برنامه میزبانی نشست مهم رهبران آمریکا و کشور‌های آسیایی را که قرار بود سال آینده در این کشور برگزار شود، به علت نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا لغو کرده است و در مقابل به کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست پیشنهاد داده است در نشستی مجازی، مسائل مورد نظر را بررسی کنند.

اخبار بین الملل-معاون نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد به علت نگرانی‌های امنیتی و مسائل مرتبط با برنامه‌ریزی دولت این کشور، تصمیم گرفته است برگزاری نشست سران آمریکا و کشور‌های آسیایی را لغو کند. وی گفت: در صورت برگزاری نشست در نیوزیلند در ماه‌های آینده، شاهد سفر هزاران نفر از کشور‌های مختلف به نیوزیلند خواهیم بود که اکثر آن‌ها مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند، به همین علت نمی‌توانیم برنامه از قبل طراحی شده برای برگزاری این نشست را اجرا کنیم.

قرار بود نیوزیلند در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ میزبان نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام در شهر آوکلند باشد. برگزاری این نشست و انجام مقدمات آن به سفر هزاران نفر از کشور‌های مختلف به نیوزیلند منجر می‌شد.

محور‌های اصلی مذاکرات رهبران آمریکا و آسیا، موضوعات تجاری است و آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، اندونزی و هنگ‌کنگ اعضای اصلی این گروه هستند.

سال گذشته، چین هم نشست رهبران آمریکا و آسیا را به علت اعتراض‌های خشونت‌آمیز ضد دولتی لغو کرد. امسال مالزی به عنوان میزبان، این نشست را به شکل مجازی برگزار کرد.