تبدیل آمریکا از تحریم‌ کننده اس-۴۰۰ به خریدار آن

یکی از سناتور‌های جمهوری خواه آمریکا متممی قانونی را ارائه کرده است که بر مبنای آن واشنگتن می‌تواند سامانه پدافندی روسی اس-۴۰۰ را از ترکیه خریداری کند.

اخبار بین الملل-سناتور «جان تون» اخیرا متممی را در خصوص طرح بودجه سال ۲۰۲۱ ارائه کرده است. هدف از ارائه چنین پیشنهادی پایان دادن به مناقشات طولانی مدت میان واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسیه عنوان شد. به نظر می‌رسد آمریکا که تاکنون جدال درازمدتی را با آنکارا بر سر خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه داشته، اکنون به دنبال خرید این سامانه آن هم از ترکیه است.

با این حال «جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متمم دیگری را برای مجازات ترکیه ذیل قانون کاتسا، مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم، ارائه کرد. براساس این متمم تحریم‌های تازه‌ای علیه ترکیه ظرف ۳۰ روز پس از اجرای لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ وضع خواهد شد.

دفنس نیوز یادآور می‌شود برغم بانفوذ بودن هر دو سناتور مذکور، تصویب متمم‌های پیشنهادی آن‌ها برای لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ هنوز نامشخص است. همچنین معلوم نیست حتی در صورت تصویب این متمم‌ها از سوی سنا، کاخ سفید آن‌ها را مورد تائید قرار ‌دهد یا خیر.

اخیرا «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه، گفت آنکارا می‌تواند توافق جدیدی را با مسکو برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ تا پیش از پایان سال جاری امضا کند.

پیشنهاد خرید سامانه اس-۴۰۰ از ترکیه در حالی مطرح می‌شود که همچنان روابط ترکیه و آمریکا بر سر خرید این سامانه موشکی دچار تنش است. آمریکا بار‌ها تهدید کرده است آنکارا را به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تحریم می‌کند و حتی تصمیم گرفته است تحویل هواپیما‌های جنگنده اف-۳۵ را به ترکیه تعلیق کند. واشنگتن معتقد است سامانه اس-۴۰۰ با استاندارد‌های امنیتی ناتو سازگار نیست و ممکن است عملیات‌های جنگنده‌های اف-۳۵ را به خطر بیندازد.