آمریکا درحال آماده شدن برای آزمایش هسته‌ای است

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای هشدار داد: آمریکا درحال فراهم کردن زمینه ازسرگیری آزمایش های هسته ای است.

اخبار بین الملل-در این بیانیه که امروز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: امروز بیستمین سالروز تایید معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای ازسوی روسیه است که از مهم ترین ابزارهای حقوقی در عرصه عدم انتشار و کنترل تسلیحات به حساب می‌آید. 

در بیانیه گفته شده است: در سال 1992 روسیه یکی از نخستین کشورهایی بود که منع آزمایش های هسته ای را اعلام کرد.

«این گام مهم و با مسئولیت به دلیل تمایل قاطع روسیه برای حرکت در مسیر خلع سلاح هسته ای و تحکیم نظام منع انتشار سلاح هسته ای و امنیت بین المللی برداشته شد.»

«تنظیم و گشودن معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای برای امضا، به آن معنی بود که جامعه جهانی می توانست امکان بازرسی موثر این معاهده بین المللی را داشته باشد که مانع تکامل کیفی سلاح های هسته ای و انتشار آن می شود.»

در ادامه بیانیه گفته شده است: امروز ما مجبوریم به بدتر شدن اوضاع پیرامون معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای اشاره کنیم چرا که پس از ربع قرن از گشایش این معاهده برای امضا، این توافق هنوز به اجرا درنیامده است. 

وزارت خارجه روسیه در ادامه گفته است: علت این مساله امضا نکردن این معاهده از سوی هشت کشوری است که اجرای معاهده به آنها بستگی دارد. 

در بیانیه خاطرنشان شده است: آمریکا مخرب ترین موضع را در این مورد اتخاذ کرده و به صورت رسمی اعلام کرده است که قصد امضای معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای را ندارد و زمینه را برای آزمایش های هسته ای فراهم می کند. 

وزارت خارجه روسیه می گوید: نظام منع انتشار و کنترل بر تسلیحات با چالش های جدی مواجه شده است حال آنکه همه اقدامات لازم برای برطرف کردن گرایش های منفی باید بکار گرفته شود. 

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه از آمریکا و هشت کشوری که معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای را امضا نکرده اند خواسته شده تا به امضای این معاهده به اجرای این توافقنامه مهم در عرصه امنیت بین المللی چراغ سبز دهند.

براساس اعلام رسانه‌های روسی،هند، کره شمالی و پاکستان معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته ای را امضا نکرده اند و ایران، آمریکا، چین، مصر و اسراییل آن را امضا اما تایید نکرده اند.