تمایل دولت محمود عباس برای باز کردن باب تازه‌ای از مذاکرات با اسرائیل!

تشکیلات خودگردان فلسطین از بدو رونمایی از طرح معامله قرن، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را به قطع همکاری‌های امنیتی تهدید کرده‌اند اما برخی گزارش‌ها از تمایل دولت محمود عباس برای باز کردن باب تازه‌ای از مذاکرات با اسرائیلی‌ها حکایت و نشان از نرمش دوباره آنها در مقابل زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی دارد.

اخبار بین الملل-تشکیلات خودگردان فلسطین در پی رونمایی از معامله قرن توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، روابط چند دهه‌ای خود را با رژیم اشغالگر که پس از شکل گیری توافق اسلو (۱۹۹۳میلادی ) با آمریکا و رژیم صهیونیستی در هم تنیده تر شده بود، قطع کرد.

اعتراضات سراسری فلسطینی‌ها در سراسر غزه و کرانه باختری به دنبال رونمایی از معامله قرن و ارائه طرح الحاق کرانه باختری جرقه شکل گیری انتفاضه سوم را در ذهن‌ها شکل داد. افزایش ارتباط بین گروه‌های مقاومت در غزه و گروه‌های سازشگر در کرانه باختری نیز نوید این را می‌داد تا مبارزه گسترده‌ای برای مقابله با اشغالگری‌ صهیونیست‌ها کلید بخورد.

اما درحالی که فلسطینی‌ها به پاسخ کوبنده رهبران کرانه باختری به عزم صهیونیست‌های افراطی در آغاز طرح الحاق اراضی اشغالی مردم فلسطین دل بسته بودند، همزمان با نزدیک شدن به اول ژوییه (چهارشنبه ۱۱ تیر) و زمان اعلام الحاق کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی حالا پیام هایی از سوی تشکیلات خودگردان برای باز کردن دوباره باب گفت و گو با اسرائیلی‌ها ارسال شده است.

خبرگزاری فرانسه در همین پیوند شب گذشته گزارش داد که تشیکلات خودگردان آماده تجدید مذاکرات صلح با اسرائیل و حتی توافق بر سر امتیازات ارضی جزئی است.  

گزارش دوشنبه شب این خبرگزاری به دنبال اخبار انتشار یافته اوایل ماه جاری میلادی در مورد ارائه طرحی از سوی دولت تشکیلات خودگردان بر ضد معامله قرن مطرح شده است.

محمد اشتیه نخست ‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۰ خرداد ماه اعلام کرد که در مقابل طرح معامله قرن دولت ترامپ، طرح جایگزینی برای تشکیل کشور فلسطین به کمیته چهار جانبه شامل سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است.

 محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین

اکنون بیانیه اشتیه با ارسال نامه‌ای از سوی تشکیلات خودگردان به گروه چهار همراه شده و از تمایل دولت محمود عباس رئیس این تشکیلات برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه مستقیم با رژیم صهیونیستی پرده برداشته است.

تشکیلات خودگردان تاکید کرده که در صورت پیشروی اسرائیل در طرح الحاق هر قسمت از اراضی فلسطینی‌ها از طرح ارائه شده خود عقب نشینی خواهد کرد.

دولت عباس در این طرح به نوعی با کوتاه آمدن از مواضع پیشین تشکیلات خودگردان اعلام کرده است: ما آماده تشکیل کشور خود با شمار محدودی از تسلیحات و یک نیروی پلیس قدرتمند در راستای اجرای نظم و قانون هستیم.

گرچه رژیم صهیونیستی از ابتدای مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین به صورت تدریجی با اخراج مردم این سرزمین، اراضی آنها را اشغال کردند و مردم فلسطین برای پس گرفتن وجب به وجب خاک خود نزدیک به یک قرن در حال مبارزه هستند، باز هم تشکیلات خودگردان در نامه ارسالی خود از سازش در مورد مرزها خبر داده است.

مقامات کرانه باختری در این نامه پیشنهاد اعمال تغییرات جزئی مورد توافق طرفین در مرزها بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ (۱۴ خرداد ۱۳۴۶) را ارائه کرده اند.

به نظر گام رو به عقب تشکیلات خودگردان فلسطین درست چند روز مانده به تاریخ وعده داده شده توسط کابینه رژیم صهیونیستی (اول ژوئیه مصادف با ۱۱ تیر) برای آغاز طرح الحاق کرانه باختری در جهت امتیاز دهی به این رژیم، رویای بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین مادریشان را نادیده گرفته است. گروه‌های چپ فلسطینی بارها از اعتماد به مقامات صهیونیستی در طی سالیان گذشته ضربه‌های زیادی از جمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، را متحمل شده‌اند.

اما هنوز گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و غزه همچنان بر عزم راسخ خود برای بازگشت به سرزمین اجدادی خود پایدار هستند و همت بی پایان در اینباره را در دو سال گذشته با برگزاری راهپیمایی بازگشت بسیار شفاف نشان داده‌اند.

ادامه این راهپیمایی ها و وارد شدن آن به دومین سال خود در فروردین ۱۳۹۹ همگی حاکی از عزم راسخ فلسطینی ها و گروه های مقاومت برای آزادی سرزمین های اشغالی خود است ولی همچنان برخی با وجود این که بارها آزموده شده اند به فکر صلح و سازش با دشمنی هستند که زبانی جز روز نمی فهمد.