مردم آمریکا کمترین اعتماد را به حرف‌های ترامپ درباره کرونا دارند

طبق نظرسنجی «مرکز تحقیقات پیو»، آمریکایی‌ها اعلام کردند به اطلاعاتی که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری درباره همه‌گیری کرونا منتشر می‌شود بیشترین اعتماد را دارند اما در مقابل به اطلاعاتی که « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور کشورشان درباره این ویروس منتشر می‌کند از همه بی‌اعتمادتر هستند.

اخبار بین الملل- اغلب پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، ۶۴ درصد، گفتند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (سی‌دی‌سی) و سایر سازمان‌های بهداشت عمومی همیشه یا در اکثر مواقع حقایق را درباره این بیماری مطرح می‌کنند. این در حالی است که تنها ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور همین نظر را درباره ترامپ و دولتش داشتند.

پایگاه خبری «هیل» گزارش داد، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان هم گفتند که فرمانداران یا دولت‌های ایالتی در این خصوص اطلاعات درست ارائه می‌دهند. بر اساس نظرسنجی پیو، ۵۰ درصد آمریکایی‌ها درباره رسانه‌های خبری محلی و ۴۴ درصد درباره رسانه‌های خبری به صورت کلی همین نظر را داشتند.

نظرسنجی پیو همچنین اختلاف حزبی در ارتباط با این سوال را نشان داد. در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اختلاف ۴۵ درصدی درباره میزان درستگویی ترامپ در خصوص همه‌گیری کرونا مشاهده شد. ۵۴ درصد جمهوری‌خواهان گفتند ترامپ با درک درست شرایط حقایق را بیان می‌کند، در حالی که تنها ۹ درصد دموکرات‌ها چنین اعتقادی داشتند. وقتی از شرکت‌کنندگان درباره مقامات دیگر سوال شد این اختلاف کمتر بود. ۷۶ درصد دموکرات‌ها گفتند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشتی حقایق را دقیق بیان می‌کنند. در بین جمهوری‌خواهان اما این رقم ۵۱ درصد بود.

در ارتباط با فرمانداران و دولت‌های ایالتی هم ۶۲ درصد دموکرات‌ها و ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان معتقد به بیان دقیق اطلاعات از سوی آن‌ها بودند.

جمهوری‌خواهان حاضر در این نظرسنجی اعتماد کمتری نسبت به رسانه‌ها داشتند. تنها ۳۸ درصد جمهوری‌خواهان گفتند اخبار محلی حقایق را بیان می‌کند و درباره رسانه‌های خبری به صورت کلی، ۲۵ درصد اعتماد بین جمهوری‌خواهان دیده شد.

در بین دموکرات‌ها ۶۲ درصد گفتند رسانه‌های محلی و ۶۰ درصد اعلام کردند رسانه‌های خبری به صورت کلی، اطلاعات درستی درباره بیماری کرونا ارائه می‌کنند.

این نظرسنجی بین ۴ تا ۱۰ ژوئن با شرکت ۹ هزار و ۹۵۶ نفر از بین جمعیت نمونه ۱۱ هزار و ۱۳ نفری انجام شد. حاشیه خطای این نظرسنجی منفی/مثبت ۱.۶ درصد بود.

نظرسنجی جدید شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» و مؤسسه «ایپسوس» هم به تازگی نشان داد که ظرف روزهای گذشته، نگرانی آمریکایی‌ها از ابتلا به ویروس کرونا ۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که ۲۴ و ۲۵ ژوئن (۴ و ۵ تیر) انجام شد ۷۶ درصد مردم آمریکا بابت ابتلا به ویروس کرونا نگران هستند. این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده در ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) ۶۹ درصد از آمریکایی‌ها بابت ابتلا به این بیماری ابراز نگرانی کرده بودند.

شهرهایی نظیر نیویورک و نیوجرسی که پیش‌تر از نقاط اصلی شیوع ویروس کرونا بودند، در حال حاضر با کاهش شمار مبتلایان روبه‌رو هستند اما ایالات دیگر آمریکا در پی بازگشایی کسب‌وکارها با جهش در شمار مبتلایان مواجه شده‌اند. هفته گذشته، ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا همگی افزایش ناگهانی و رکوردشکنی در شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» را تجربه کردند. این میزان روز چهارشنبه در ایالت تگزاس به رکورد بیش از ۶۰۰۰ مورد رسید.

رئیس‌جمهور آمریکا که نزد افکار عمومی عملکرد ضعیفی در مقابله با ویروس کرونا داشته، از حامیان اصلی بازگشایی کسب‌وکارها در این کشور محسوب می‌شود. با این وجود، در حال حاضر با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در آمریکا، برخی ایالات تصمیم گرفته‌اند بازگشایی کسب‌وکارها را متوقف کنند.

روز جمعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا داده‌های جدیدی منتشر کرد که بر اساس آن، تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا می‌تواند تا ۱۰ برابر آمار فعلی باشد.