درخواست فرماندار هنگ‌کنگ از جامعه بین الملل

«کری لام»، فرماندار هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) در پیامی ویدئویی به شورای حقوق بشر سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست برای قانون امنیت ملی چین احترام لازم را قائل شوند.

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «گلوبال تایمز»، لام در صحبت‌های امروز خود گفت قانون امنیت ملی برای هنگ‌کنگ موجب تضعیف دستگاه قضایی یا استقلال این منطقه نمی‌شود.

فرماندار هنگ‌کنگ از جامعه بین‌الملل خواست به حقوق سرزمین اصلی چین برای حفاظت از امنیت ملی خود احترام بگذارند.

کری لام همچنین گفت که هنگ‌کنگ از «تشدید خشونت‌هایی که توسط نیروهای خارجی حمایت شده‌اند، آسیب دیده است».

وی افزود: «هیچ دولت مرکزی نمی‌تواند این گونه تهدیدها برای حاکمیت و امنیت ملی خود را نادیده بگیرد.»

لام گفت: «آن دسته از دولت‌ها یا سیاستمداران خارجی که به این قانون اعتراض می‌کنند، فقط می‌توان برای "استانداردهای مضاعفی" که اتخاذ می‌کنند ابراز تأسف کرد.»

فرماندار هنگ‌کنگ همچنین گفت که این قانون بر استقلال دستگاه قضایی پرآوازه هنگ‌کنگ و حقوق و آزادی‌های قانونی اشخاص تأثیر نمی‌گذارد؛ حقوق این افراد تحت قانون اساسی و مقررات مربوط به میثاق بین‌المللی محافظت شده‌اند.

وی به این واقعیت اشاره کرد که سازمان‌های طرفدار «استقلال هنگ‌کنگ» و «خودمختاری» معترضان و جوانان افراطی‌شده را تحریک کرده تا پرچم ملی را بسوزانند، به آن بی‌احترامی کنند، به نماد ملی نیز آسیب برسانند و به دفتر دولت مرکزی یورش ببرند.

اظهارات فرماندار هنگ‌کنگ در حالی مطرح شده که صبح امروز (سه‌شنبه) روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» و رادیو تلویزیون هنگ‌کنگ (آرتی‌اچ‌کی) گزارش دادند که کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را با اتفاق آرا تصویب کرده است.

دولت چین می‌گوید هدف این قانون، مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ نیز اعلام کرده هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند.