اعطای امتیازات بی‌سابقه انگلیس به اهالی هنگ‌کنگ

انگلیس روز چهارشنبه تایید کرد که در پی اعمال قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ از سوی چین، قانون حمایتی و در واقع مداخله جویانه‌ای را برای اهالی هنگ‌کنگ ترتیب داده است.

اخبار بین الملل- قوانین جدید مهاجرت به شهروندان هنگ‌کنگی واجد شرایط، اجازه می‌دهد تا برای زندگی و کار در انگلیس برای مدت زمان طولانی بیش از پنج سال در این کشور اقامت داشته باشند. این افراد پس از گذراندن این دوران، می‌توانند شهروند انگلیس شوند. این طرح انگلیس می‌تواند ۲.۹ میلیون هنگ‌کنگی را پوشش دهد.

اختصاص تسهیلات اقامتی در انگلیس در حالی رخ می‌دهد که لندن، چین را به نقض اعلامیه مشترک چین و انگلیس در سال ۱۹۹۷ متهم کرده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در این‌ باره مدعی شد: «ما راه دیگری را در هنگ‌کنگ تصور نمی‌کنیم و از مسئولیت‌های تاریخی خود در قبال مردم این منطقه فروگذار نمی‌کنیم».

او افزود که انگلیس همچنان به حمایت از ایستادگی مردم هنگ کنگ ادامه می‌دهد.

پریت بال، وزیر امور داخلی انگلیس در این‌ باره ادعا کرد: «تصمیم چین برای وضع مقررات امنیت ملی در هنگ‌کنگ بسیار ناراحت‌کننده است. اکنون که چین این قانون را وضع کرده، ما یک قانون مهاجرت جدید برای اهالی هنگ‌کنگ وضع کرده‌ایم».

او این را هم گفت که انگلیس نسبت به اتباع هنگ کنگ تعهد تاریخی و اخلاقی دارد و اینکه لندن به تعهد خود نسبت به آن‌ها احترام می‌گذارد.

منطقه هنگ‌کنگ برای مدت زمان طولانی و تا سال ۱۹۹۷ تحت سیطره انگلیس بوده است.

در حالی که چین تاکید کرده که اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ موجب قطع دستان خارجی در ناآرامی‌های این منطقه می‌شود، غربی‌ها و مخصوصا آمریکا مدعی هستند که این قانون استقلال هنگ‌کنگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.