استقرار ارتش عراق در مرز با ترکیه

همزمان با حضور زمینی و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه در شمال عراق ، منابع عراقی از استقرار نیرو‌های زمینی بغداد در مرز با ترکیه خبر دادند.

اخبار بین الملل-هدف از این اقدام، حفاظت از امنیت و حاکمیت بغداد و ممانعت از ورود نیرو‌های ترکیه به خاک عراق است. در این خبر اشاره‌ای به حجم حضور نیرو‌های عراقی نشده است.

جنگنده‌های ترکیه دیروز (جمعه) دو منطقه کوهستانی در استان «دهوک» در شمال عراق را بمباران کردند که تلفات انسانی در پی نداشت.

خبرنگار اسکای نیوز از برپایی ۲۴ مقر نظامی نیرو‌های ترکیه در کوه‌های شمال عراق خبر داد.

واکنش عراق به تجاوزات ترکیه به خاک کشورش تنها در عرصه میدانی نبوده است و وزارت خارجه عراق ضمن احضار سفیر ترکیه در بغداد و ابلاغ اعتراض و محکومیت خود، از احتمال استفاده از حربه اقتصادی و تجاری برای اجبار ترکیه به توقف حملات نظامی خود سخن گفته است.

وجود ده‌ها شرکت سرمایه گذاری و اقتصادی ترکیه در عراق و درآمد بیش از ۱۶ میلیارد دلاری سالانه ترکیه از عراق عامل استفاده عراق از حربه اقتصادی برای اعمال فشار بر آنکارا شده است.

در حالی که عراق بر اهمیت روند سیاسی در حل این بحران تاکید دارد و آنکارا را به کاهش تنش فراخوانده است، تشدید حملات مستمر ترکیه باعث شده تا بغداد اقدامات جدی تری در این خصوص اتخاذ کند.

احد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد که کشورش شورای امنیت و اتحادیه عرب را به برگزاری جلسه اضطراری برای بررسی این موضوع فراخواهد خواهند.