روسیه: بحث درباره مسائل بین‌المللی بدون حضور چین میسر نیست

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه گفت روسیه در حال مذاکره با آمریکا درباره نقش مسکو در نشست گسترده گروه ۷ که قرار است اواخر سال میلادی جاری برگزار شود، نیست و در عین حال اصرار کرد که چین هم در این مذاکرات حضور یابد.

اخبار بین الملل- اظهارات او سخنان «جان سالیوان» سفیر آمریکا در روسیه را تکذیب می‌کرد که روز جمعه به شبکه «آربی‌سی تی‌وی» گفته بود واشنگتن با وزارت خارجه روسیه و کشورهای عضو گروه ۷ درباره این که آیا نقش مناسبی برای مسکو در این نشست وجود دارد، در تماس است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مسئله بازگشت روسیه به این گروه را مطرح کرده است. روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از الحاق کریمه از این گروه که شامل قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان است، اخراج شد. ترامپ گفته بود که عقل سلیم می‌گوید باید از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای پیوستن دوباره به گروه دعوت کرد. روسیه تا سال ۱۹۹۷ عضو این گروه که در آن زمان گروه ۸ نامیده می‌شد، بود. با اینحال سایر اعضای این گروه از جمله کانادا و فرانسه با بازگشت روسیه مخالفت کرده‌اند.

ریابکوف گفت غیبت چین در نشست مبسوط گروه ۷ بررسی مسائل بین‌المللی را غیرممکن می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از وی نوشت: ایده گروه بسط یافته ۷ نقص دارد زیرا مشخص نیست که چطور نویسندگان این طرح اولیه قرار است به فاکتور چین بپردازند. بدون چین بحث درباره هر مسئله‌ای در دنیای مدرن غیرممکن است.

ترامپ در ماه مه اعلام کرد نشست گروه ۷ را تا ماه سپتامبر یا حتی بعد از آن به تعویق می‌اندازد و قصد دارد فهرست کشورهایی که به این نشست دعوت می‌شوند را بسط بدهد تا استرالیا، روسیه، کره جنوبی و هند را هم در این فهرست قرار دهد. استرالیا دعوت آمریکا را برای حضور در این نشست پذیرفته است.